Börjar med att säga att det finns 2 sätt att sänka en framvagn, båda involverar svetsen... man kan även använda sig av sänkta spindlar.
Först så måste man ha 2 st sänksatser, ca 170kr/st, finns på http://www.classicvw.se
Dessa ser ut som såhär:

Till Kulbulten har man alltså 3 skruvar att hålla ordning på, 2 långa med muttrar, 1 liten kort, vet inte hur länkpinneframvagnens sänksatser ser ut.
När man väl har dessa satser så demonterar man framvagnen, börja med att ta bort stötdämparna nertill, ta loss styrsnäckan och lossa "bärarmarna" (vet ej vad de kallas).
Bärarmarna lossas genom att man på var sida av rören i framvagnen har 1 insexskruv och mutter... ta bort dessa uppe och nere på ena sidan först, jag började på den sidan som styrsnäckan inte sitter på.
Sedan tar du lämplig liten slägga och något att banka på sedan är det bara att TUKTA ut skiten, dvs du slår och slår tills det lossnar.
Vik undan trumman/skivan och se till att dra ut allt. Nu kommer du att se torsionsstavarna på ena sidan.
Lossa sedan andra sidan på samma sätt....
Nu kan du lossa insexskruven och muttern i mitten och dra ut torosionsstavarna. Jag satte ett buntband runt mina så att man behåller ordningen på dom, det är viktigt att de inte blandas ihop, de ska sitta på samma sätt sedan igen.
Nu kan du ta loss framvagnen, lossa de 4 bultarna som håller den fast i ramhuvudet.
Över till den nervösa biten.... tag och mät ut var sänksatserna ska in, men först ristar du in vågrätt (från framvagnsfäste till framvagnsfäste) var "mittenhålet" sitter, dvs där insexskruven satt, detta är din "utgångspunkt".
När detta var gjort skruvade jag dit slangklämmor för att ha nåt att kapa efter, en ritad linje är så otydlig, och man har bara en chans! Kapa bara det ENA röret!!! Tänk på att kapa hellre ut en halv millimeter för lite än för mycket och slipa sedan... Det kommer att rinna ut smält fett närdu kapar, torka så rent du kan runt "ingreppet", svetsen måste vara tät och hålla!
Nu ska sänksatsen in.
Nu ska den första sänksatsen in, och jag tar med bilden igen för tydlighetens skull.

A är den lilla skruven, denna kommer att sitta där din insexa befann sig. B är "spännskruv mot torsionsstavarna och den sista skruven är en låsning mot B (enklare om man har allt i näven)
Se till att loda in A där den gamla satt i satsens högsta läge om du vill sänka och i det högsta om du vill höja.
Svetsa sedan in sänksatsen.
Gör likandant på det andra röret... du har nu en höj/sänkbar framvagn. Det man egentligen gör är att vrida stavarna, så vet man exakt hur mycket det ska vridas så kan man svetsa in de urkapade bitarna (och skita i sänksatsen) satserna är ca 4-5 cm breda.
Här kommer en bild på när det är insvetsat:

Här har jag dock inte satt i stavarna och har inte satt dit "stödbiten", en aluminiumbit som ska på B-skruven.
Här är en bild på dom monterade och målade:

När du har tagit ner framvagnen, passa även på att leta rost, det brukar finnas en del hål både i ramhuvud och på sidorna av framvagnen.
Du kan även få ta och montera castershims på det nedre framvagnsröret eftersom hela geometrin i framvagnen ändras (återkommer om detta när jag testat bilen i vår) Likaså skadar inte en framvagnsinställning....
här kommer de klassiska före och efterbilderna:
Före:

Efter:

2 efterbilder till eftersom jag gillar min bil SÅÅÅ mycket