Lite grund fakta om turbo laddning. När man bygger turbo skall man veta vilka effekter man tänker ta ut. Ifall man har en normal 1600 så borde man lägga effekt taket till ca 150hk. Med motvikts vev å smidda kolvar ligger det runt 150-250hk.
När det kommer till val av turbo så ifall man vill ha en rolig körbar motor skall man inte medsamma börja montera i en Holset från en stor lastbil utan istället utgå från en personbils turbo. Tex turbo som används i dieslar och bensinare med effekter runt 100-200hk, duger utmärkt till en "normal" bubbla motor.
Populära turbo har ju varit
Garret T03 (orginal i turbo Volvo 240/740)
En kommentar om denna är att den börjar bli lite out of date med sin design från sent 70-tal. Bra med den är att de finns massor av dem liggandes på skrotar etc å de e lätt o hitta delar å priset brukar vara ganka humant

Lite beroende på modell så räcker dessa T03 till ca 250-300hk
Sedan finns det ju T04 å T04E som är av lite större modell å brukade förr vara en trimturbo till bilar. Dessa vill bli lite segdragna på en bubbla motor med ganska dåligt flödande toppar.
I min andra tråd användes turbo från en Nissan 200sx (S13). Dessa börjar man hitta ganska enkelt å billigt. Klart dom kan vara lite schabbiga men man behöver inte alltid bygga av det bästa.
I detta budget bygge kommer jag å använda en pytteliten turbo från en VW Vento 1.9TD. Tanken är att den skall dra från mycket låga varv å mera vara som ett vridmoment tillskott än att ta ut massor med effekter.
Men ett bra köpråd till turbo är att alltid kolla axial å radial spelet. Radial spelet (upp/ner) kan man ta en turmregel att ifall inte vingarna tar i huset så duger den. Axial spelet (in/ut) är då mer kritisk, ifall de känns att den glappar flera millimeter så är turbon slut. Det är även viktigt att kolla så inte avgashuset är totalt sönder sprucket. Små sprickor gör inte något men ifall dom börjar bli så stora att de läcker ut avgaser är det bättre att söka efter ett annat ex.
Sedan så är det att kolla att det inte finns så mycke olja i avgas el kompressor huset men i prisklassen 1500-2000kr kan man inte begära att få en helt ny turbo. Fast turbon är lite slut kommer den att fungera, enda minuset kan vara att den ryker lite blått..
Men men tillbaka till projekt planen.
Material som kommer att behövas är:
- Lödtenn å lödkolv (till munstyckes lödning)
- Kopplingar å slangar
- å såklart en turbo.
- Fördelare från en typ4 insprutare
- Festo trycklufts anslutningar
- Oljebeständiga o-ringar (till förgasar axeln och till förgasaren)
- 4st avgas flänsar till skarven mellan främre å bakre avgasrören
Grundmotorn är en 1600 motor med 1500 enkelports toppar. Maskinen borde vara helt orginal. Kamaxeln är jag inte 100% säker på men ifall de e en trimkam är det en som nästan motsvarar orginal.
Delar som kommer å behöva modifikationer är:
- Bensinpumpen
- Original förgasaren.
Bensinpumpen borde vara enkel att modifiera men förgasaren blir det att leka lite med i bänken å med bredbands lamdan så man får den bränslet att räcka genom hela registret.
Detta kommer ju inte bli någon full race motor utan motor som borde fungera som orginal men med lite turbo skutt i. Effektmålet är runt 80hk å största begränsningen blir förgasaren. Ifall jag kommer på hur jag kunde få upp storleken på flotörs munstycket så kunde man kanske få ut 100hk men då behövs nog intercooler el vatteninsprutning..
Är lite skeptiskt ifall man får orginal förgasaren att fungera med tiden, omöjligt är det inte men man kanske får pruta på vissa bekvämligheter..
Så lite bilder på delarna som grävts fram för projektet
Grundmotorn
Ser trött å sliten ut. Det är ett ex som "renoverats" under 80-talet i sverige. Fullflow olje system med filter å extra oljekylning. Synd bara att orginal kylaren är bortagen. Annars är allting så gott som orginalt.

Turbon är som tidigare nämt ur en 90-tals vw diesel vento. Skicket är sådär men borde fungera bra...

Fördelaren borde härstamma från en typ4 insprutare. Detta är en del som man kunde klara sig utan. Men när den låg i knutarna å de va enda fördelaren jag inte har gjort några modifikationer på..

Sen till delarna som kommer att modifieras.
Bensinpumpen skall modifieras så att den klarar av att pumpa bränsle på laddtryck. Det som skall göras är att leda laddtrycket till kammaren under membranet. Enkelt sagt så skall stången tätas så de inte läcker ner till vevhuset så en plugg skall skruvas i lufthålet.

Å sen förgasaren.
Tyvär var detta enda orginal förgasaren ja har kvar men modifikationerna borde även fungera på de större orginala förgasarna. Detta är en 30 PIC:ar

Men jag uppdaterar med mera ingo när jag kommer fram med projektet..