Tanken slog mig när jag kom över denna bilden.
Vad är det som händer med bakvagnen när man får i lite sportigare motorer o tillhörande körning.
Det första tanken som slår mig, är vid hård kurvtagning så får du vridningar på bärarmarna m.m, samt så har du den accelerade påfrestning.
Rambenen flexar,röret runt fjäderstavarna böjs,flexar i torsionslagringarna,även med plast(uretan),flexar i växellådsupphängningen.
Bra fråga mats, hade inte tänkt så långt. Men satt och tittade på denna konstruktionen.
Vanligt är ju förstyvningsstag CSP-typ,borde kanske kompletteras med stag mellan stötd.torn-nånstans i bakdelen
av centralröret. Men har aldrig riktigt förstått att det ska vara vantskruvar???
Såg också att dom sålde sånt kit, men det var i allafall inte billigt.
Som sakt så blir det en styvning i chassiet, och inte dom drivande punkterna.
Tanken bak detta är inte för att jag inte tror att det skulle hålla orginal. Utan går det att göra, och i % fördelar..
Som sakt så är det optimala att köra en IRS bakvagn, men nu är tanken på att förbättra swingaxel modellen, för oss som har det.
Du kan svetsa dreven i växellådan m.m, och du kan stroka motor till nästan 3 liter.
Men all den kraften kommer till slut att vandra till övriga komponenter i chassiet, så som upphängning m.m.
Men genom att få bort e.v böjs,flexar m.m, måste med all min vilja få det lila extra i köregenskaper m.m.