Smajly skrev:Vilken summa räknas som billig om man nu ska bygga en turbomotor.. inklusive allt man behöver och dom delar som den renoveras med som lager och sånt..
Ja om man vill ta den säkra vägen å bygga en såndär rolig sommar turbo motor för att leka lite imellan rödljusen så samlade ja ihop en dellista på följande delar. Tyvärr finska priser med borde ligga ganska nära vad dom kostar isverige.
Vi utgår från att man har en en iskick varande 1600 block med toppar å orginal vevaxel.
Trim kam axel 990kr
Kamhjul ställbar 650kr
Kamaxel lager 205kr
Lyftare 480kr
Ramlager 480kr
vevstaks lager 161kr
Vevaxel p.box 39kr
Smidd cyl/kolvar 2800kr
Oljepump med filter 880kr
fördelare 009 620kr
Packnings serie 150kr
HD tryckplatta 940kr
Sintter koppling 995kr
Tot 9390kr
För denna peng har man ihop en maskin som är en ok grund för ca 120hk med starkare vevstakar å motvikts vevaxel så borde den palla för +160hk.
Då till kommer ju turbo för runt 1500kr (bra begga)
Förgasare 3000-5000kr
Insprutning runt 5000kr med givare etc småpryl
Bränslepump, regulator 1000-2500kr
Så ifall man gör allt årdentligt så går det lätt 25000kr så de smäller..
Vill man göra det billigt med endå lite ditåt så skaffar man sig en bra bottendel med axial spelet iskick, 200mm svänghjul, org 200mm tryckplatta med sintter koppling. Sedan en dubbel weber el dellorto 40-45mm som man mitt monterar.
Liten turbo från tex nissan 200sx eller ngn liten personbils diesel så räcker bra till. Grenröret får man ju lätt byggd tex från bubbla ormbo el buggy/baja ormbo. Viktigt bara attt svetsa flänsar vid alla skarvor.
Så med måttligt laddtryck så får man enkelt ut 100hk som inte belastar motorn så farlit bara man inte tar ut de aldra sissta ur på motorvägen..
Så en billig turbo motor så bygger man för ca 5000-10000kr
Tyvärr har ja inga papper på alla mina maskiner men skulle anta att min 1915 som ja byggde lämnade runt 200-250hk med 1.2bar iladd. Dubbla 45 dellorto, 42mm grenrör å en hempular Garret T03/4. Inget vidare drag under 3000 men vid 3500 började den dra å drog som ett litet djur till +7000rpm.
Problemet med förgasare som ja även märkte vid bromsbänken är att den vill gå aningen fett tillförst och sedan lite för snålt vid högre vartal. Testade med luftmunstycken men då började den gå så pass fett vid låga varv att den drog mycke sämre isnitt genom registret. Så imitt fall blev det kompromiss att gå aningen fett lågt å lite snålt på dom sissta varvtalen (ändå under 14;1).
Med insprutning så får man ju ställt ett mycke finare register för man hamnar inte å göra antingen eller inställningar. Nu får man ju förgasaren att låta hel kassa men att montera en insprutning så känns åtm för min del som lika stort projekt som att turbo konvertera en motor. Bra med dubbla dellorto så är ju att dom är skit enkla att ställa in när man kommer under fun vad man gör med luftmunstycken å vad man gör med huvudmunstycket. Och fast man skulle sedan konvertera om till insprutning får man alltid sålt bort den gamla dellorton.
Men jag är lite av en oldschool människa så för mig så ser ja som intressant med att leka med förgasare. Ser det som enkelt när du får gjort ändringar med skruvmejsel å slägga
Men ärlit talat så man får lättare å kanske tom billigare en bättre bränslesystem av ett DYI insprutnings system som tex VEMS el Megasquirt.
Av alla motorer jag haft hittills så har budjet skrot låde motorn givit absolut de mesta för pengarna. Roliga med att bygga från orginalt är ju att allt den ger är ett stort pluss. Hållbarheten med orginal motor är ju inte den bästa men man hittar ju hela motorer för ganska små strunt summor. Å när man kör lugnt med turbo så håller den precis lika bra som en orginal. Det är bara när man tänjar ut å sparkar allt ur skiten som den kan ge efter å gå sönder. Och vad jag märkt hittills så tycks de vara kolvarna som har hittills varit de svagaste...
Ifall man e lite ovarsam med laddtrycket.
En sak till så för er som funderar på att turbo ladda eller bygga sug motorn så turbon ger alltid valuta för pengarna.