Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Mixez

Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av Mixez »

I framtiden blir så gissar jag på att man vill ha lite mer motor.. Då är frågan, vilket block ska man bygga på? Kanske blir det turbo? (Inte så sugen på att kapa sönder karossen för IC dock).

Sprang på en vw buss som motorn satt kvar i idag som jag skulle få för rimlig peng om jag plockade ur motorn själv. Jag har idag en 1500 AD block. Vill mest veta om det är värt att plocka den? :D

Ni med typ 4 maskiner i era buggys, mer info! Vad behöver göras för att få dem att passa?
http://www.garaget.org/?car=157595
Beachbuggy är en livsstil..
fgronlun

Re: Välja motorblock att bygga på

Inlägg av fgronlun »

2 ventils 1300 el 1600 block duger fint till de flesta ifall du tänkte utgå från en typ1 motor. Bra med 1300 block är ju att du får 1300 block nummer :wink: och att den troligtvis blivit mindre belastat än en gammal bussmotor. Finns ju 2 olika block AS21 å AS42. Skillnaden är att AS21 har block av magnesium med 2% aluminium å AS42 har 4%. AS 21 är aningen skarpare å därför kanske lite "bättre" men inget som en normal trimmare skulle märka skillnad på.

Kolla bara när du plockar isär så inte mittersta ramlager över fallen sitter ihop och inte har spel imellan. A-borrning är nästan alltid ett måste ifall den är i STD storlek.

Ett bra kännetecken när man köper gamla vw block är att ifall de finns instansat VW märek med rund pil runtom så är det ett gammalt farbriks renoverat block. Samma sak ifall serinummern är nerfräst i ett spår..

En fördel med typ1 motorn är ju att dom flesta delarna är hälften så billiga än till typ4. Då har ju typ4 många fördelar orginalt som bättre vevaxel.

Men ifall du skall effektmål på runt 200hk så får du det ganska billigt fram ur en typ1 motorn med turbo.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Smajly
Kontakt:

Inlägg av Smajly »

Vilken summa räknas som billig om man nu ska bygga en turbomotor.. inklusive allt man behöver och dom delar som den renoveras med som lager och sånt..
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar
Stadig1

Inlägg av Stadig1 »

Detta är ett intressant ämne med tusentals lösningar av vad jag förstått..
Men Verkar som att fler och fler kör med insprutning på sina Turbo motorer då ska man ju helst ha ett sprut osv +de delarna i motorn som gör att motorn håller för effekten..
Någon som har 200 Turbo hästar får gärna svara på vad man gjort och om man kör förgasare eller insprutning och vad man föredrar.
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Smajly skrev:Vilken summa räknas som billig om man nu ska bygga en turbomotor.. inklusive allt man behöver och dom delar som den renoveras med som lager och sånt..
Ja om man vill ta den säkra vägen å bygga en såndär rolig sommar turbo motor för att leka lite imellan rödljusen så samlade ja ihop en dellista på följande delar. Tyvärr finska priser med borde ligga ganska nära vad dom kostar isverige.

Vi utgår från att man har en en iskick varande 1600 block med toppar å orginal vevaxel.

Trim kam axel 990kr
Kamhjul ställbar 650kr
Kamaxel lager 205kr
Lyftare 480kr
Ramlager 480kr
vevstaks lager 161kr
Vevaxel p.box 39kr
Smidd cyl/kolvar 2800kr
Oljepump med filter 880kr
fördelare 009 620kr
Packnings serie 150kr
HD tryckplatta 940kr
Sintter koppling 995kr

Tot 9390kr

För denna peng har man ihop en maskin som är en ok grund för ca 120hk med starkare vevstakar å motvikts vevaxel så borde den palla för +160hk.

Då till kommer ju turbo för runt 1500kr (bra begga)
Förgasare 3000-5000kr
Insprutning runt 5000kr med givare etc småpryl
Bränslepump, regulator 1000-2500kr

Så ifall man gör allt årdentligt så går det lätt 25000kr så de smäller..

Vill man göra det billigt med endå lite ditåt så skaffar man sig en bra bottendel med axial spelet iskick, 200mm svänghjul, org 200mm tryckplatta med sintter koppling. Sedan en dubbel weber el dellorto 40-45mm som man mitt monterar.

Liten turbo från tex nissan 200sx eller ngn liten personbils diesel så räcker bra till. Grenröret får man ju lätt byggd tex från bubbla ormbo el buggy/baja ormbo. Viktigt bara attt svetsa flänsar vid alla skarvor.
Så med måttligt laddtryck så får man enkelt ut 100hk som inte belastar motorn så farlit bara man inte tar ut de aldra sissta ur på motorvägen..
Så en billig turbo motor så bygger man för ca 5000-10000kr

Tyvärr har ja inga papper på alla mina maskiner men skulle anta att min 1915 som ja byggde lämnade runt 200-250hk med 1.2bar iladd. Dubbla 45 dellorto, 42mm grenrör å en hempular Garret T03/4. Inget vidare drag under 3000 men vid 3500 började den dra å drog som ett litet djur till +7000rpm.
Problemet med förgasare som ja även märkte vid bromsbänken är att den vill gå aningen fett tillförst och sedan lite för snålt vid högre vartal. Testade med luftmunstycken men då började den gå så pass fett vid låga varv att den drog mycke sämre isnitt genom registret. Så imitt fall blev det kompromiss att gå aningen fett lågt å lite snålt på dom sissta varvtalen (ändå under 14;1).
Med insprutning så får man ju ställt ett mycke finare register för man hamnar inte å göra antingen eller inställningar. Nu får man ju förgasaren att låta hel kassa men att montera en insprutning så känns åtm för min del som lika stort projekt som att turbo konvertera en motor. Bra med dubbla dellorto så är ju att dom är skit enkla att ställa in när man kommer under fun vad man gör med luftmunstycken å vad man gör med huvudmunstycket. Och fast man skulle sedan konvertera om till insprutning får man alltid sålt bort den gamla dellorton.

Men jag är lite av en oldschool människa så för mig så ser ja som intressant med att leka med förgasare. Ser det som enkelt när du får gjort ändringar med skruvmejsel å slägga :wink:

Men ärlit talat så man får lättare å kanske tom billigare en bättre bränslesystem av ett DYI insprutnings system som tex VEMS el Megasquirt.

Av alla motorer jag haft hittills så har budjet skrot låde motorn givit absolut de mesta för pengarna. Roliga med att bygga från orginalt är ju att allt den ger är ett stort pluss. Hållbarheten med orginal motor är ju inte den bästa men man hittar ju hela motorer för ganska små strunt summor. Å när man kör lugnt med turbo så håller den precis lika bra som en orginal. Det är bara när man tänjar ut å sparkar allt ur skiten som den kan ge efter å gå sönder. Och vad jag märkt hittills så tycks de vara kolvarna som har hittills varit de svagaste...
Ifall man e lite ovarsam med laddtrycket.

En sak till så för er som funderar på att turbo ladda eller bygga sug motorn så turbon ger alltid valuta för pengarna.

en sug motor suger
Stadig1

Inlägg av Stadig1 »

Precis det jag ville ha :D
Men vilka cylindrar ska man köra på då? 1700cc?
vilken kamaxel? Finns det inte speciella turbo axlar att köpa?
Sugande eller tryckande turbo? Är det verkligen bra att köra sugande? menar att soppan hänger med runt i turbinen? eller är jag ute och cyklar?

Vad kostade 1914 motorn du byggde? och vad hade du gjort med den?

Nu när vi snackar om det här så drar jag mig till minnes av ett monster garage avsnitt där de bygger en drag-bubbla satsar de inte på 500hk i den? men får ut 400 nåntin iaf de använder en edelbrok förgasare som turbon får suga igenom..

Kollade lite på CB-performance i USA och man kan nog få lite bättre grejer för det priset om man beställer direkt därifrån. tx så har de riktigt fina vevaxlar..
Mixez

Inlägg av Mixez »

Tackar för svaren! Det känns som det inte är värt att plocka typ4 motorn alltså..

Jag vet inte hur mycket jag tänkt men vi får se i framtiden.. :D . Det blir 1500 i sommar i varje fall.
Stadig1

Inlägg av Stadig1 »

Jag renoverade min 1600 motor
nya lager
nya packningar
nya stötstångsrör
ny oljepump HD
Fräste om ventilsätena
slipade till cylindrarna
renoverade förgasaren
ny generator

Så nu känns det som att man har en bra grund att bygga något lite värre på. Dock undrar jag om man egentligen inte skall skaffa sig en ny vevaxel med motvikter då original inte verkar vara så mycket balans i. Finns på CB-Perfromance för 1750kr +frakt och sen en race version fräst ur ett stycke för 2400kr. dollarn 8,20
Men ska man trimma bör man nog ha nya cylindrar,kolvar, kam osv så då har man snart en ny motor iaf...
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Stadig1 skrev:Precis det jag ville ha :D
Men vilka cylindrar ska man köra på då? 1700cc?
vilken kamaxel? Finns det inte speciella turbo axlar att köpa?
Sugande eller tryckande turbo? Är det verkligen bra att köra sugande? menar att soppan hänger med runt i turbinen? eller är jag ute och cyklar?

Vad kostade 1914 motorn du byggde? och vad hade du gjort med den?

Nu när vi snackar om det här så drar jag mig till minnes av ett monster garage avsnitt där de bygger en drag-bubbla satsar de inte på 500hk i den? men får ut 400 nåntin iaf de använder en edelbrok förgasare som turbon får suga igenom..

Kollade lite på CB-performance i USA och man kan nog få lite bättre grejer för det priset om man beställer direkt därifrån. tx så har de riktigt fina vevaxlar..
88mm cylindrar skall du undvika. Åtm dom som kallas slip in. Dom har svårigheter att hålla med orginala effekter när cylinder väggarna är så pass tunna.

Skulle satsa på orginal 85.5 smidda eller 87mm. Blir billigaste med dom när man inte behöver bearbeta block/toppar. Men ifall man vill satsa lite större skulle ja köra med 90.5 eller 94mm. Men då blir det aningen dyrare.

1915 maskin ja byggde så blev att kosta runt 15000-20000kr för 5 år sen. Hittade bra begga delar som vevaxel, block, toppar å sedan turbon med förgasare.

Så byggde ja grenrör etc från rör som låg vid knutarna å intercoolern va en gammal skräck kylare från volvo..

Dendära monster garage bilen så kan man ju ta alla effekter med nypa av salt. Att köra med sug turbo så vill vara problematiskt här i norden. Vill vara problem med förgasar isning vid fuktigare väder. Klart med lite pulande skulle ja anta att man får de å fungera som allt annat.

Att köra med Edelbrock el holley förgasare eller dom heter väll mera som bränsle blandare så på USA forum brukar dom klaga att vill vara svårt att få stabil tomgång å körbarheten är lite sådär.. Inte testat själv men trycka igenom så är mycke bättre för körbarheten.

Mixez skrev:Tackar för svaren! Det känns som det inte är värt att plocka typ4 motorn alltså..

Jag vet inte hur mycket jag tänkt men vi får se i framtiden.. :D . Det blir 1500 i sommar i varje fall.
Har aldrig blandat mig i en typ4 men finns många som kört hårt med typ4 motor så dålig är den inte. Orsaken varför ja inte blandat mig i en är att den vill vara lite trång att få i en standard bubbla men i buggy finns det ju bättre med rum.
Kommer man över en mycke billig typ4 så fungerar den bra som grund till budjet bygge. dom finns väll i storlekar som 1700-2000. Ifall man kommer över en fullständig 2000cc typ4 så borde man ju enkelt klämma ur en hel del effekt..

Stadig1 skrev:Jag renoverade min 1600 motor
nya lager
nya packningar
nya stötstångsrör
ny oljepump HD
Fräste om ventilsätena
slipade till cylindrarna
renoverade förgasaren
ny generator

Så nu känns det som att man har en bra grund att bygga något lite värre på. Dock undrar jag om man egentligen inte skall skaffa sig en ny vevaxel med motvikter då original inte verkar vara så mycket balans i. Finns på CB-Perfromance för 1750kr +frakt och sen en race version fräst ur ett stycke för 2400kr. dollarn 8,20
Men ska man trimma bör man nog ha nya cylindrar,kolvar, kam osv så då har man snart en ny motor iaf...
Där har du ju bra utgångs motor att börja bygga ifrån. Man kan ju alltid börja att bygga på en tex org 1600 å när man har turbo systemet färdigt byggd å testat så kan man ju bygga en ny motor å slänga på turbo systemet från sin 1600. Orginal kamaxeln så vet ja att en polare körde ganska hårt med på kvartsmilen. Problemet är bara att den vill inte ge så mycke effekt över 5000varv..

Enda du behöver till är en 40-45mm dellorto eller weber (obs med plast flotör)
Insug för mitten monterad förgasare
Turbo (garret t25, T02 eller liknande) (finns i bilar som volvo 940, nissan 200sx, saab 900 el 9000 turbo, mercedes turbo dieslar)
Bränsle pump från insprutad bil (typ bmw 318i)
Bränsletrycks regulator typ turbo för förgasare (malapassi)
Lite slangar å rör.

Med aktivt garage skruvande har man de gjort på en dryg vecka sedan lite förgasar bestyckning så på 2 veckor har man en rolig leksak till sommaren. Ifall du bestämmer dig för en dellorto så kan ja till en viss del hjälpa med bestyckningen etc små knep man kan göra..
Bara ja hinner så skall ja göra en how to hur man ändrar om en normal dellorto för turbo bruk

en sug motor suger
Stadig1

Inlägg av Stadig1 »

Vilken guld gruva denna tråden börjar bli :D
Ja det är just det här små pill inställningarna som jag ser som en stor utmaning, Att bygga ett grenrör och koppla slangarna osv det har jag inga problem med.
Så ifall du kunde ge bra tips på hur man bestyckar vore det superbra!

Du tycker alltså inte att en balanserad vev från Usa för 2500kr är värt det? Öppna motorn igen gör mig inte så mycket och då passar man på o byta det som behöver bytas...
Men som jag tänkt så många gånger innan så kan det vara ganska bra att ha en motor som man vet fungerar. Och en som man kan hålla på o krabba med..
Så det får nog bli en till motor ifall turbo nervern klämmer för mycket :P
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Stadig1 skrev:Vilken guld gruva denna tråden börjar bli :D
Ja det är just det här små pill inställningarna som jag ser som en stor utmaning, Att bygga ett grenrör och koppla slangarna osv det har jag inga problem med.
Så ifall du kunde ge bra tips på hur man bestyckar vore det superbra!

Du tycker alltså inte att en balanserad vev från Usa för 2500kr är värt det? Öppna motorn igen gör mig inte så mycket och då passar man på o byta det som behöver bytas...
Men som jag tänkt så många gånger innan så kan det vara ganska bra att ha en motor som man vet fungerar. Och en som man kan hålla på o krabba med..
Så det får nog bli en till motor ifall turbo nervern klämmer för mycket :P

Nja en motviktar är alltid ett måste ifall du skall bygga ngt ordentligt. Om du köper en ny vev så kostar ju en med lite längre slag samma som en vanlig motviktar. Å de e där de börjar redan rymma iväg. Köper man en ny vev med längre slag så vill man ju ha lite bättre stakar å sen lite bättre kolvar osv osv.

Bygga billigt till först sen kan man öka på med lite dyrare å större. Redan de att du får turbo systemet byggd så ger ju en effektökning från orginalets 50hk till 100hk å de e redan mycke i en buggy. Sen med lite vassare kam småportade toppar å lite ökad ladd så kommer man lätt upp till 150hk. Efter man total rasat maskin så blir det aktuellt med att bygga en säkrare botten del som man kan klämma ut +200hk..

Enda ja skulle göra åt din bottendel är att skaffa 200mm svänghjul med sintterkoppling å kanske byta kamaxeln till en lite vassare. Runt 280 grader max lite på 290. Men ifall du går över 300 vill den bli så pass svag på de lägre registret.

Problemet att varva orginal bubbla motor så är att vevaxeln inte klarar av högre varv än 5500rpm. Om man håller sig under 5500rpm vid normal körning så håller orginal vevaxeln det är varvtal över 5500 som den börjar banka in sig i blocket. Det är sällan den bryts av men det är den tråkiga tendensen att den börjar banka på mittersta ramlageröverfallet vilket förstör blocket.

Man kan varva över 5500 men då vet man att varenda sekund så förstör blocket.
Men om man tänker hur många kilometer man kör under en sommar så ifall motorn skulle hålla bara 15000km så innebär det 3-5 somrar. Så en motor på 5000kr på 3-5år. Så de blir inte dyrt. [/b]

Så nu å surffa på blocket å leta efter passlig turbo, förgasare, etc småpill.

Vi återkommer med bestyckningen av förgasarn om 1 veka 8)[/
Senast redigerad av fgronlun den 24 apr 2009, 13:39, redigerad totalt 1 gånger.

en sug motor suger
Stadig1

Inlägg av Stadig1 »

Jaha varför var du tvungen att göra detta nu då? Nu så ska man ju bygga turbo motor också! var ju himla onördigt!
Jaja får göra detta i hösten och det blir en ny motor dvs jag ska ha den andra vid sidan om som besiktning och vid turbo krabb motor :P

Så en 1600 motor skall inhandlas
en kam skall inhandlas 290 graders?
En förgasare skall inhandlas dellortor/weber/modell?
En turbo skall inhandlas modell mindre
Intercooler skall inhandlas och placeras så att karossen kan hållas intakt.
Packningar, lager och oljepump
oljekyl från någon vanlig bil

Glömde nämna att jag förmodligen konverterar till IRS bakvagn med kanske...

Tanken är att göra ett budget bygge och se vad man kan få för så lite pengar som möjligt :P vilket kommer gå åt pipan och det kommer sluta med 2000cc feting toppar och gigantisk turbo! :P
icka

Inlägg av icka »

Tanken är att göra ett budget bygge och se vad man kan få för så lite pengar som möjligt vilket kommer gå åt pipan och det kommer sluta med 2000cc feting toppar och gigantisk turbo!

HAHAHA!! Ja det brukar bli så.
021_BB

Inlägg av 021_BB »

Stadig1 skrev:Jaha varför var du tvungen att göra detta nu då? Nu så ska man ju bygga turbo motor också! var ju himla onördigt!
Jaja får göra detta i hösten och det blir en ny motor dvs jag ska ha den andra vid sidan om som besiktning och vid turbo krabb motor :P

Så en 1600 motor skall inhandlas
en kam skall inhandlas 290 graders?
En förgasare skall inhandlas dellortor/weber/modell?
En turbo skall inhandlas modell mindre
Intercooler skall inhandlas och placeras så att karossen kan hållas intakt.
Packningar, lager och oljepump
oljekyl från någon vanlig bil

Glömde nämna att jag förmodligen konverterar till IRS bakvagn med kanske...

Tanken är att göra ett budget bygge och se vad man kan få för så lite pengar som möjligt :P vilket kommer gå åt pipan och det kommer sluta med 2000cc feting toppar och gigantisk turbo! :P

kommer följa det bygget iaf ! :D
- När man fönstershoppar kommer man verkligen hem med ett fönster.
Smajly
Kontakt:

Inlägg av Smajly »

Kan tipsa om dessa om du inte redan kollat där.. en hel del grejor från CB performance..
http://www.h2mracing.se/webbutik/index. ... 03ba49ac6b
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar
Skriv svar