typ4 motorn är ett ganska bra motorval för ett budgetbygge på en buggy !
min första turbo maskin var kanske 120hk ( med medvind

)
i princip är det oftast bara en ny kam som behövs då de ofta är slitna och då kan man lika gärna passa på att byta lager och ringar för en hyffat billig peng ! ,.....
har inte kammen slitit ner sig skulle jag bara ladda på o se glad ut med ett budgetbygge

en fräsch 2l motor är ett utomordentligt bra val för en budget maskin !
jag byggde min med liggande dellorto 40 vilka kan vara lite billigare om man hittar beggat ! annars tror jag en sugturbo är enklaste vägen till framgång, men varför göra nåt enkelt
hitar man en 1800 förgasar motor kan du ha tur och få toppar som har lite större ventiler,,,
fördelen med typ4 är att du har en extra lagring på veven vilket gör att den inte lika gärna "flexar" som en typ1
org vevstakarna brukar hålla riktigt bra ( 400+ hp om man byter till bättre bultar). samma sak med veven,
Nackdelen med typ4 är ofta att få in den i en std vw låda vilket brukar kräva lite slipning...
men har man en "irs buggy" är det lika bra att konvertera till en buss 091 låda på en gång :=) småpengar och stark låda....
alternativt om man hittar ett 200mm typ4 svänghjul , då är det "bolt on" på en typ 1 låda
en annan nackdel är att det är dyrare att bygga seriöst på typ4 motorn då det är mindre upplagor på delarna = dyrare......
min gamla turbo typ4 motor
med mina gamla "liggande" tryckförgasare
samt min nuvarande typ4 spis....
som jag förhoppnigsvis får fart på snart.....
det går även relativt enkel att konvertera till stående kyl om man vill.....