Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

fgronlun
Inlägg: 1706
Blev medlem: 05 okt 2006, 14:50
Ort: Vasa/Finland

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av fgronlun »

Jo dendära är ganska bra. Roligt bara att dessa Usa pojkar föredrar sugturbo isina byggen..

Har blivit kollat en del å de finns ett mycke bra tipps om att bygga om orginal förgasaren till turbobruk där..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mats »

Hej,nu kommer det en fråga till turbogubbarna.Skulle det vara möjligt att bygga turbomotor på en 2l typ4-motor,de är ju ganska robust byggda från början samt insprutade ??? Är det möjligt att anv. originalinsprut modifierat med megasq..... eller annat aftermarket insp.... turbo fr.t.ex Saab 2.3 Turbo,Volvo 740 turbo eller liknande ????
Vill man inte ha bakmonterad fläkt,så finns det ju kåpor till typ 1 fläktar,Graparna i Linköping tillverkade kåpor till Po.....911 fläktar,Fat perf...... likaså.Ett avgassyst typ offroad skulle passa att montera turbon på.
Har mailat på till några som har transporters stående med friska motorer å en är villig att sälja till rätt pris då får jag också vx.-låda.Dvs jag får ta hela rosthögen.
Om man håller sej till måttligt varv(max ca 6000) skulle då en sån motor kunna ge 180-200 Hk??

/hälsn fr värmen mats
fgronlun
Inlägg: 1706
Blev medlem: 05 okt 2006, 14:50
Ort: Vasa/Finland

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av fgronlun »

mats skrev:Hej,nu kommer det en fråga till turbogubbarna.Skulle det vara möjligt att bygga turbomotor på en 2l typ4-motor,de är ju ganska robust byggda från början samt insprutade ??? Är det möjligt att anv. originalinsprut modifierat med megasq..... eller annat aftermarket insp.... turbo fr.t.ex Saab 2.3 Turbo,Volvo 740 turbo eller liknande ????
Vill man inte ha bakmonterad fläkt,så finns det ju kåpor till typ 1 fläktar,Graparna i Linköping tillverkade kåpor till Po.....911 fläktar,Fat perf...... likaså.Ett avgassyst typ offroad skulle passa att montera turbon på.
Har mailat på till några som har transporters stående med friska motorer å en är villig att sälja till rätt pris då får jag också vx.-låda.Dvs jag får ta hela rosthögen.
Om man håller sej till måttligt varv(max ca 6000) skulle då en sån motor kunna ge 180-200 Hk??

/hälsn fr värmen mats

Kan inte riktitgt kommentera efter erfarenhet men i teorin så borde ju denna maskin vara kapabel lätt till 200hk men ganska moderat ladd å insprutning.
Orginal sprutet så duger inte annat än spjället å kanske spridarna (elektroniska)
Men grundmotorn borde ju vara toppen till att tvinga luft å dessutom få hållbara hästar..

Fläktkåpan så skulle ja behålla orginal för dom är oftast dom bästa. Alla dessa ping pong eftermarknads krom skit så duger inte till annat än att hållas på hyllan..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mats »

Tack för svaret,verkar bli att skrota transporter under semestern.Har redan en typ 4-motor (bojsänke) inköpt i Holland,utrustad med det mesta som kan behövas t.ex stora stående porschefläkten, 2x48 Dellorto,race oljepump mm mm.Fick även med en ny kam,296 street-cam.(Betalade mindre än vad 1 förg kostar ny)
Inköpslistan blir väl inte så farlig,Megasq.....,turbo,interc....,spjällhus,bränslep..,tryckregulator,lite större nozzlar,rör o plåt,mm.
Kanske klarar det under 10 lapp.. Blir alltså komplett turbomotor för drygt 15000,överkomligt.
/mats på GC
Nobbe
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2008, 22:58
Ort: Norra Sverige

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av Nobbe »

typ4 motorn är ett ganska bra motorval för ett budgetbygge på en buggy !
min första turbo maskin var kanske 120hk ( med medvind ;) )

i princip är det oftast bara en ny kam som behövs då de ofta är slitna och då kan man lika gärna passa på att byta lager och ringar för en hyffat billig peng ! ,.....
har inte kammen slitit ner sig skulle jag bara ladda på o se glad ut med ett budgetbygge ;)
en fräsch 2l motor är ett utomordentligt bra val för en budget maskin !

jag byggde min med liggande dellorto 40 vilka kan vara lite billigare om man hittar beggat ! annars tror jag en sugturbo är enklaste vägen till framgång, men varför göra nåt enkelt ;)

hitar man en 1800 förgasar motor kan du ha tur och få toppar som har lite större ventiler,,,

fördelen med typ4 är att du har en extra lagring på veven vilket gör att den inte lika gärna "flexar" som en typ1
org vevstakarna brukar hålla riktigt bra ( 400+ hp om man byter till bättre bultar). samma sak med veven,

Nackdelen med typ4 är ofta att få in den i en std vw låda vilket brukar kräva lite slipning...
men har man en "irs buggy" är det lika bra att konvertera till en buss 091 låda på en gång :=) småpengar och stark låda....
alternativt om man hittar ett 200mm typ4 svänghjul , då är det "bolt on" på en typ 1 låda

en annan nackdel är att det är dyrare att bygga seriöst på typ4 motorn då det är mindre upplagor på delarna = dyrare......

min gamla turbo typ4 motor
Bild

med mina gamla "liggande" tryckförgasare

Bild

samt min nuvarande typ4 spis....
som jag förhoppnigsvis får fart på snart.....

Bild

det går även relativt enkel att konvertera till stående kyl om man vill.....
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mats »

Hur har du Nobbe löst oljekylningen?
Oljekylaren sitter ju normalt nere till vänster på motorn och kyls med den bakmonterade fläkten.
Ser på bilden att du har en adapter men kan ej se vart slangarna tar vägen????
Pga tidsbrist ska jag nog bara försöka få en motor att funka med snabbrenov,dvs kolvr,lager,kam,lyftare,topplockskontroll,ev nya vent.
+styrningar+fjädrar.Ev.balansering.Vill just nu bara få ihop en pålitlig bruksmaskin som man kan lita på.

/mats
Nobbe
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2008, 22:58
Ort: Norra Sverige

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av Nobbe »

på min nya motor har jag en 24 raders setrab kylare ( sitter normalt på scania bussar)
och den har jag i "torpedväggen" bakom intercoolen på buggyn och framför "plenumet".....

men jag tror nog att man kan placera den där den får plats *( bra luftflöde är en fördel )
enklast är nog en oljeadaters våffla och en extern oljekylare, de fungerar bra.....
jag skulle tro man kan bygga något special och montera en oljekylaren i en typ1 doghouse adapter och köra med csp stående kylkåpor., om man vill få det att se ut som en T1 motor....
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mats »

Har redan kylfläkt+kåpa,ser ut som din(911),kommer från bojsänket jag köpte under tiden jag bodde i Holland.
Tror att det sitter oljekylsadapter på den motorn,är i alla fall 200 mm svänghjul.
Tror att jag har bild nånstans av den motorn,får leta.
Kommer att anv så mycket som möjligt av den motorn,är en 1800 förg.motor.
Att jag kallar den för bojsänke beror på att det är något som ligger löst i vevhuset,hörs när motorn hänger i motorstativet å man lutar motorn höger-vänster å tillbaka.Behöver inte vara vara allvarligt,men lika bra att rita f... på väggen.Ska i alla fall rivas ner.

/mats
Nobbe
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2008, 22:58
Ort: Norra Sverige

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av Nobbe »

såg längst upp att du redan har de mesta ! ( även om du lämnat "budget stadiet" ;)
kommer bli en killer maskin!

Behöver du nåt till Typ4 så kolla med Fat Performace i USA, kan vara värt att slå en signal till Greg, en bra kille som kan typ4!
han har bra priser, tyvärr suger deras webb ;) men du hittar tel där iaf ! http://fatperformance.com/
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mats »

Nobbe skrev:såg längst upp att du redan har de mesta ! ( även om du lämnat "budget stadiet" ;)
kommer bli en killer maskin!

Behöver du nåt till Typ4 så kolla med Fat Performace i USA, kan vara värt att slå en signal till Greg, en bra kille som kan typ4!
han har bra priser, tyvärr suger deras webb ;) men du hittar tel där iaf ! http://fatperformance.com/
Så länge jag avstår turbo-konverteringen så kommer jag säkert undan med 6-8 kkr å det kan nog anses som billigt för en pålitlig 2l motor
hopplockad av delar som andra har ratat,med en måttlig effekt på 100+++ hästar.
Har haft kontakt med FAT under USA-resa,men när man ser deras fina delar så hamnar man i läget ,mycket vill ha mer...
Undrar bara om 1,8 toppar passar på 2.0 cyllar???
Egentligen så borde man även kosta på att bygga ut avgasportarna,men då har man absolut passarat budgetstadiet..

/mats
mettis
Inlägg: 1267
Blev medlem: 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mettis »

1800 toppar passar på 2,0 l...
Däremot har 1700:a motorn storst insugsventil (spelar visserligen mindre roll på turbomotor) med 41 mm, mot 1800.ans 39 mm.
Själv använde jag 1700:a toppar upptagna från 100 till 105mm på min första turbomotor (1800) för att det var lätt att få in Volvo B20-ventiler (42/35?) -bara att fräsa om sätena...
2,0l har bara 37,5mm på insug, men tror kanalerna är "rakare", och varför inte använda obearbetade toppar på en "snik-turbo" ?
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mats »

mettis skrev:1800 toppar passar på 2,0 l...
Däremot har 1700:a motorn storst insugsventil (spelar visserligen mindre roll på turbomotor) med 41 mm, mot 1800.ans 39 mm.
Själv använde jag 1700:a toppar upptagna från 100 till 105mm på min första turbomotor (1800) för att det var lätt att få in Volvo B20-ventiler (42/35?) -bara att fräsa om sätena...
2,0l har bara 37,5mm på insug, men tror kanalerna är "rakare", och varför inte använda obearbetade toppar på en "snik-turbo" ?
Det där med 1700 toppar hadde jag inte tänkt på,finns väl det också i skrothyllan.
Passar längden på volvoventilerna???
Eller blir det att svarva nya knasterspår??
Det var ett bra budgettips.
Avgassidan har väl varit svagheten på typ-4 topparna,så om det blir att byta v-styrningarna,så kan man väl putsa lite försiktigt i avgassidan.
Den här reparationen ser ut att bli billigare än jag tänkt,anv. så mycket som möjligt av det som finns på hyllan,endast inhandla
rena förslitningsdelar.
Tanken var väl att kunna köra den till portugal fvb med båt till GC.

/mats
RIMO
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 dec 2009, 16:37
Ort: Stockholm

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av RIMO »

Blir tvungen att kommentera :D

Typ4-blocket är XXL jämfört med typ1, och har man en Buggy så anser jag att Typ4-motorn som grund är bäst att starta på om man vill sikta på 150+ hk. Men, man behöver en besiktningsmotor oxå, så spar gamla typ1-motorn.

Turbo-planer = Smidda kolvar!!!

Kolla följande länkar och låt er inspireras!
http://www.aircooledtechnology.com/store/
http://www.aircooledtechnology.com/ (kolla filmerna!)

Hur man än gör så kostar det mer än man tänkt sig...vis av erfarenhet :D

När man har en motor med mycket vridmoment så får Typ1 växellådan det jobbigt...
http://www.aircooledtechnology.com/inde ... &Itemid=89
http://www.longenterprises.com/
http://www.autotech.com/quaife/index2.htm
http://www.tunacan.net/t4/tech/trans.shtml
http://www.performanceghia.co.uk/html/trans.html
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 224--.html
http://superbeetle.websitetoolbox.com/post?id=1701308

Det finns så mycket ute på nätet...
mettis
Inlägg: 1267
Blev medlem: 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av mettis »

Jag håller med om kolvarna! Original är svagaste länken, det går en "slits" under oljeringen som gör ringgalleriet sprickkänsligt (för spikningar!).Detta gäller alla VW originalkolvar.... Alltså även typ1.
När man sett en smidd kolv, som har hål borrade istället under oljeringen, är steget inte långt att förstärka originalkolvarna med Plastic Padding och göra liknande? :shock:
På min egen 2,0l turbo typ4:a gjorde jag såhär; Och den gick aldrig sönder trots några års stripp-körning....
-Och Mats - Volvo B20 (och B30) ventiler passar direkt i längd och knaster....men annan sätesvinkel på typ4:an, mot "normala" 45gr som Volvo.
Bild
JeepPerformance
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 okt 2011, 00:06

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Inlägg av JeepPerformance »

Tjänare! jag skall bygga weber turbo och tänkte köra den som sugturbo för de är de simplaste. men skall jag åka tryck turbo istället för det ger mer effekt och körbarhet? tål min liggande weber 40 att tryckas igenom?
Mvh Johan
Skriv svar