Budget turbo bygge - HowTo

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

fgronlun

Budget turbo bygge - HowTo

Inlägg av fgronlun »

Denna tråd kommer att handla om att bygga en enkel turbo motor med en budget på 2000kr.
Lite grund fakta om turbo laddning. När man bygger turbo skall man veta vilka effekter man tänker ta ut. Ifall man har en normal 1600 så borde man lägga effekt taket till ca 150hk. Med motvikts vev å smidda kolvar ligger det runt 150-250hk.
När det kommer till val av turbo så ifall man vill ha en rolig körbar motor skall man inte medsamma börja montera i en Holset från en stor lastbil utan istället utgå från en personbils turbo. Tex turbo som används i dieslar och bensinare med effekter runt 100-200hk, duger utmärkt till en "normal" bubbla motor.

Populära turbo har ju varit
Garret T03 (orginal i turbo Volvo 240/740)
En kommentar om denna är att den börjar bli lite out of date med sin design från sent 70-tal. Bra med den är att de finns massor av dem liggandes på skrotar etc å de e lätt o hitta delar å priset brukar vara ganka humant :wink:
Lite beroende på modell så räcker dessa T03 till ca 250-300hk

Sedan finns det ju T04 å T04E som är av lite större modell å brukade förr vara en trimturbo till bilar. Dessa vill bli lite segdragna på en bubbla motor med ganska dåligt flödande toppar.

I min andra tråd användes turbo från en Nissan 200sx (S13). Dessa börjar man hitta ganska enkelt å billigt. Klart dom kan vara lite schabbiga men man behöver inte alltid bygga av det bästa.

I detta budget bygge kommer jag å använda en pytteliten turbo från en VW Vento 1.9TD. Tanken är att den skall dra från mycket låga varv å mera vara som ett vridmoment tillskott än att ta ut massor med effekter.

Men ett bra köpråd till turbo är att alltid kolla axial å radial spelet. Radial spelet (upp/ner) kan man ta en turmregel att ifall inte vingarna tar i huset så duger den. Axial spelet (in/ut) är då mer kritisk, ifall de känns att den glappar flera millimeter så är turbon slut. Det är även viktigt att kolla så inte avgashuset är totalt sönder sprucket. Små sprickor gör inte något men ifall dom börjar bli så stora att de läcker ut avgaser är det bättre att söka efter ett annat ex.

Sedan så är det att kolla att det inte finns så mycke olja i avgas el kompressor huset men i prisklassen 1500-2000kr kan man inte begära att få en helt ny turbo. Fast turbon är lite slut kommer den att fungera, enda minuset kan vara att den ryker lite blått..

Men men tillbaka till projekt planen.

Material som kommer att behövas är:
- Lödtenn å lödkolv (till munstyckes lödning)
- Kopplingar å slangar
- å såklart en turbo.
- Fördelare från en typ4 insprutare
- Festo trycklufts anslutningar
- Oljebeständiga o-ringar (till förgasar axeln och till förgasaren)
- 4st avgas flänsar till skarven mellan främre å bakre avgasrören

Grundmotorn är en 1600 motor med 1500 enkelports toppar. Maskinen borde vara helt orginal. Kamaxeln är jag inte 100% säker på men ifall de e en trimkam är det en som nästan motsvarar orginal.

Delar som kommer å behöva modifikationer är:
- Bensinpumpen
- Original förgasaren.

Bensinpumpen borde vara enkel att modifiera men förgasaren blir det att leka lite med i bänken å med bredbands lamdan så man får den bränslet att räcka genom hela registret.

Detta kommer ju inte bli någon full race motor utan motor som borde fungera som orginal men med lite turbo skutt i. Effektmålet är runt 80hk å största begränsningen blir förgasaren. Ifall jag kommer på hur jag kunde få upp storleken på flotörs munstycket så kunde man kanske få ut 100hk men då behövs nog intercooler el vatteninsprutning..

Är lite skeptiskt ifall man får orginal förgasaren att fungera med tiden, omöjligt är det inte men man kanske får pruta på vissa bekvämligheter..

Så lite bilder på delarna som grävts fram för projektet

Grundmotorn
Ser trött å sliten ut. Det är ett ex som "renoverats" under 80-talet i sverige. Fullflow olje system med filter å extra oljekylning. Synd bara att orginal kylaren är bortagen. Annars är allting så gott som orginalt.
Bild
Bild

Turbon är som tidigare nämt ur en 90-tals vw diesel vento. Skicket är sådär men borde fungera bra...
Bild

Fördelaren borde härstamma från en typ4 insprutare. Detta är en del som man kunde klara sig utan. Men när den låg i knutarna å de va enda fördelaren jag inte har gjort några modifikationer på..
Bild

Sen till delarna som kommer att modifieras.
Bensinpumpen skall modifieras så att den klarar av att pumpa bränsle på laddtryck. Det som skall göras är att leda laddtrycket till kammaren under membranet. Enkelt sagt så skall stången tätas så de inte läcker ner till vevhuset så en plugg skall skruvas i lufthålet.
Bild
Bild

Å sen förgasaren.
Tyvär var detta enda orginal förgasaren ja har kvar men modifikationerna borde även fungera på de större orginala förgasarna. Detta är en 30 PIC:ar
Bild

Men jag uppdaterar med mera ingo när jag kommer fram med projektet..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
fgronlun

Re: Budget turbo bygge - HowTo

Inlägg av fgronlun »

Lite mellan uppdate.

Bensin pumpen är färdigt omändrad för turbo bruk och delar som behövdes var
en O-ring med 7mm inre hål å 12mm yttre diam
1st 4mm festo skruvbar 90 grader koppling (uppdaterar med bild senare)

Gjorde även en provtryckning så den höll tätt upp till 2bar så den kommer å räcka fint.

Även förgasaren så gjordes grund modifieringarna.

O-rings tätning på spjällaxeln och återlödning av emulsions röret.

Uppdaterar med bild å märkningar på dom olika delarna.

Håller även lite dagbok på tid å pengar så man får fram hur "lätt" detta görs.

Tid mässigt
Snabb genomgång av motorn för byte av avgas ventilfjäder/ventil tot 8h

Använd tid för projektet
Ombyggnad av bensin pump ca 2h
Grund ombyggnad av förgasaren 3h
Ombyggnad av grenrör med köpta flänsar 3h
Bygge av tryckbox 1h
montering av slangar etc småpryl 2h
Montering av maskin etc utrustning 1h

Budjet hittills
Turbo 2000kr (blev lite dyrt köpt för det va helt kit till en VW diesel med insug å avgas serie)
Festo kopplingar ca 200kr (gammalt lager som man haft liggandes, så det är bara ung pris)
Avgas flänsar till avgasröret 4st tot 100kr
Nya ventilkåps packningar 10kr
Fläns till turbon 60kr
Avgas packningar 20kr
VVS strypnings muff ~50kr
Slangar å slangklämmor 300kr

tot hittills
2740kr

Uppdaterar med bilder ikväll. Glömde kameran hemma igår
Senast redigerad av fgronlun den 21 maj 2009, 20:59, redigerad totalt 2 gång.

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Följande så har jag en bildserie på modifieringar som behövs för orginal pumpen så den skall fungera med turbo förgasare.
Orginal borde ha kapacitet till ca 120hk. På nättet har jag läst att den skulle fungera ända upp till 170hk.. Men de tvivlar jag lite på.

Började med att rengöra pumpen så man inte skulle få skit in på fel ställe. Vet inte riktigt är detta en orginal pump eller eftermarknads. Viktigt är bara att den är av denna skruvade modell och inte den ihop pressade.

Förgasar locket får man löst efter man skruvat upp skruvarna.

Sedan så vrider man membran axeln 90 grader samtidigt man trycker in den en aning. Sedan är det bara att lyfta upp den
Bild

Sedan så borrade jag in en Festos trycklufts nippa in i pump stommen.Borrade å gängade ett hål på storleken M10x1. Detta kunde även lösas lite enklare med att hitta tex en 4mm rör bit som man skulle pressa in i ett ca 3.8mm hål..
OBS det får inte lämna ngt genomstick innanför pumpen. Denna skulle annars hindra pumpen att röras som den skall

Bild
Bild
Bild

Följande steg blir då att få membran stången tätad så inte turbo trycket läcker in i vevhuset. På gamla pumpar kan pumpens egna gummitätning vara sönder torkad men jag hade tur att den va i ok skick. Enda som behövdes va att få lite kläm runt gummihalsen å detta löste jag enkelt med en o-ring. Det är viktigt att o-ringen är av en sån kvallite att den tål olja som tex vitton ringar. I detta skede är det viktigt att man fettar upp axeln årdentligt före montering!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan är det bara att plocka ihop pumpen tillbaka. När man trär inn axeln tillbaka i pumpen kan man försiktigt trycka med skruvmejseln så man får o-ringen att slinka ovanpå axeln. Sen är det bara att montera fast den tillbaka på motorn. Bra med denna modifiering är att ifall man bestämmer sig att konvertera tillbaka till normal sugis så fungerar pumpen som orginalt bara man inte kopplar ngt till nippeln utan låter den stå öppen
Bild

Nu funderar ni säkert vart denna nippel skall kopplas till. Jag ritade ett proffessionellt diagram på vart man skall dra olika tryckslangar.

Till dumpen behövs VAC/trcyk så den skall dras från insuget och denna kan även dras till turbo trycks mätaren
Sedan bensinpumpen vill endast ha turbo trycket. Den skall absolut inte kopplas till insuget för då slutar pumpen pumpa på tomgång eller när maskinen "går på" vacum sidan.
Sedan fördelaren kopplar man till förgasar vacum uttaget.
Bild

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Sedan modifieringen av orginal förgasaren.

Som utgångsobjekt används en normalt sliten 30-pic3
Bild

Modifieringar för turbo bruk som krävs är ju att modifiera emulsions röret eller som det heter på normal svenska blandningsröret.
Blandningsröret gör att bränsle blandningen hålls optimal genom hela registret. Ifall man skulle ta bort blandingsröret skulle förgasarna endast fungera så att den skulle få rätt mängd med bränsle på lägre varv när den skulle gå super fett på högre varv. Blandningsröret blandar in luft i det bräsnle som sugs in å på de viset bromsar upp bränsleflödet.

En annan sak med övertryckt förgasare är att när man kör på laddtryck så vill bräsnlet börja sipra ut genom alla hål å springor. Därför blir det att täta till spjällaxeln med ett par o-ringar.

Sedan blir det ju att borra å löda igen munstycken så man hittar rätt bestyckning.

Allmänt om förgasare så dom fungerar å ställer sig efter luftflödet. Förgasaren förstår inte direkt skillnaden i tryckförändring utan man blir tvungen att lura till den så den fungerar när man ökar laddet. Det som blir knepigt med orginal förgasaren är att den är så liten. Ser det som en lite utmaning att få den fungera vid normal körning och vid lite laddtryck utan att den antingen börjar ta jäkligt mycke bensin el att den inte fungerar fint på laddtryck. Har ju endå planerat att köra endå med ganska högt laddtryck. För utan laddtryck blir det ingen effektökning..

Nå började igen med att tvätta upp förgasaren med brake cleaner å gammal tandborste. Sedan så plockade jag sönder allt förutom AC.pumpen. Viktigaste momentet blir ju att plocka bort spjällaxeln för att bearbeta o-rings spår å borra upp lite rum i förgasar huset.
Flotör, munstycke och blandingsrör tar jag itu med senare i inlägget

Första momentet va att skruva löst skruvarna för själlaxeln. Dessa kan sitta ganska hårt för dom e nitade på baksidan. För min del lossnade dom ganska bra med rätt mejsel.
OBS!! märk upp allting vilken väg dom satt så blir det lite enklare när man plockar ihop den!

Bild

Hade några gamla o-ringar liggandes med storleken 7/13 (inre/yttre diam)
Så när axeln är 8mm blev det att föra små o-rings spår i dem. Isvarven skulle detta kanske vara enklast å bäst men en elborrmaskin å en bit av järnsågs bladet fungerar lika bra

Bild
Bild

Gjorde O-rings spåren så nära kanten som möjligt så man inte skulle behöva borra in så långt i förgasaren
Bild

Sedan va de bara att borra upp ca 5mm in i förgasaren med en 11-12mm borr
Bild

Monteringen av axeln va lite småpillande men de lyckades bra när man montera en o-ring åt gången. För att få o-ringen att slinka in hjälpte jag till lite med skruvmejseln
Bild

Efter detta är det bara att plocka ihop spjällen etc tillbaka. Obs spänni fast dom 2 små skruvarna för spjället till sisst. Rör axeln fram å tillbaka så spjället sätter sig på rätt plats

Nu är den mest arbetsamma momentet gjort. Till följande tar vi itu med vad som är vad

Bild
Nr 1 är huvudmunstycket
Nr 2 är emulsions röret
Nr 3 är AC munstycket

Huvudmunstycket kommer jag att borra upp till 1.25mm till en början. Men nogrannare storlekar tar jag itu med sedan senare i projektråden när jag börjar ställa in maskinen

Emulsions röret så måste man löda åter dom 2 lägst ner varande hålen. Detta skall hjälpa till att fetta upp det vid laddtryck utan att det allt för mycket skulle försämra normalkörningen.
Ett litet tipps till lödningen så lägg in en 2mm järntråd innuti blandingsröret så löder man inte igen röret. Fasa upp hålen en aning före lödning så fastnar tennet mycke bättre. Det är även viktigt att man inte ökar yttre diametern på röret för det kommer annars att störa bränsle flödet till förgasaren

Bild
Bild

Sedan Ac. munstycket. Detta blev en riktig bondtrimning. Borrade upp ändan årdentligt och kommer å variera storleken med endast att klämma upp eller fast den beroende om den skall ha mera el mindre
Bild
Bild

Bestyckningen kommer jag ta mera itu med sedan när jag får igång motorn. Kommer då att lägga ut storlekarna på munstycken så ni andra får en bas varifrån man kan börja

Knepiga är att ifall man har en annan turbo blir munstycks storlekarna lite annorlunda beroende på hur turbon vaknar

Men kommer å fylla på idetta inlägg alla förgasar modifieringar jag gör

Slutliga bestyckningen blev följande

På blandningsröret så lödde ja igen alla hål förutom den högst upp på ca 1mm.
Munstycks hålet som är i skruvändan lödde ja igen å borrade till 1mm varfeter jag pillade åter hålet till ca 0.5-0.8mm

Huvudmunstycket så borrades upp till 1.35mm

Och sedan så gjorde jag en ny packning till förgasar locket av nomral pvc tyg (får se hur den håller)

Med dessa modifieringar fungerar den bra på laddtryck å håller blandningen ganska stabil. Skall kolla sedan hur den fungerar pålandsväg så inte bränsleförbrukningen ökat ngt otroligt..

Acc munstycket blev jag tvungen att klämma åter en aning så den är ganska samma storlek som från orginalt..
Senast redigerad av fgronlun den 01 jun 2009, 16:37, redigerad totalt 1 gånger.

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Fyller upp längst ner nu med lite projekt bilder.

Bild på anslutningen i isnuget
Bild

Retur röret från turbon leds till vänstra ventilkåpan. (enklaste lösningen)
Bild

Mallade lite turbon på grenröret. Finns ju 2 alternativ att fästa den. Första är att bara göra en adapter så man inte förstör grenröret. Andra är att såga löst flänsen å göra en ny kollektor..
Har inte bestämt mig vad jag gör. Lutar mot att svetsa till en ny kollektor så slipper man å köpa en ny packning till den gamla :wink:
Bild
Bild

Pga att ja inte kommer å köra ngn intercooler så blir tryckboxen ganska enkel å liten. Är lite lat också så kommer inte å satsa så mycke tid på finnishen. Men dumpventilen jag gjort ngn gång så kommer å bli en del av tryckboxen. Dumpventilen blir en ganska viktig del för att de hela skall fungera. För jag mistänker man får problem med flödande förgasare ifall man kör utan
Bild
Bild
Over the hill skrev:Det här är verkligen intressant! Vad tror du om man väljer att byta ut förgasaren i detta fall till något annat,vilken förgasartyp skulle du kunna tänka dig att använda?
Nå min personliga favorit är ju dellorto drla. Så jag skulle byta ut orginala till en mitten stående dellorto 40 men hemgjort insug. Men då rymmer ju budjeten medsamma upp med ca 1000-2000kr. Varför jag föredrar en dellorto är att man hittar bra med turbo godis grejjor å man slipper å tillverka allt själv.

Men ja skall se nu hur jag får orginala förgasaren att fungera. Ifall den svarar på bestyckning enligt förväntningarna kan de vara att ja kommer å leka med ett special insug med 2st mitten monterade orginal förgasare. Först å främst skulle de se lite annorlunda ut och för de andra skulle de inte kosta ngt men de e framtids planer de. Men dedära e bara fantasier ja har...

Har lite arbets hinder ikväll så kommer först under veckoslutet att hinda vidare på den. Men ifall allt gå som de ska så borde ja ha igång den under nästa vecka..
Over the hill skrev:Okey, jag siktar på en sådär 120 -140 hk, kan man få ut det ur en 1600 cc eller ska man öka volymen ?, klarar en std vev ettsådant bygge ? kör med en std låda i okänt skick vet inte hur många hästkrafter den pallar med.
Så det finns bra förutsättningar med en dellorto förgasare. Funkar en sådan mitt monterad förgasarsats som utgångspunkt, det jag tänker på är mest hur man får ihopa eget insug t ex, är det svårt att bygga, är inte någon händig på sånt. Finns det någon som kan bygga sånt till en?
Många frågor, hoppas jag inte tröttar ut dej, men du verkar kunna detta och jag är tacksam för all hanledning i detta ämne.
Jag är lite ny på det här med turbo och trimmning i allmänhet.

Ja en mittmonterad sats fungerar bra. Det fungerar även bra med weber förgasare bara dom har plast flotör. Men weber bestyckningen har jag aldrig riktigt fördjupat mig i men den borde inte skilja så mycke åt från dellorto.

120-140hk så kan du ta ut från orginala 1600 med lite vassare kamaxel. Polaren har par tusen kilometer bakom sig utan några problem. I min andra turbo tråd så har ja ngt nerskrivet om min 160hk maskin. Den har blivit nu hårt körd i ca 1000km. Enda problemet har varit några skruvar som skruvat upp sig å stockad bensin pump.

Att turbo trimma är lättaste alternativet jämfört med vad man får ut för effekter. Idagens läge får man nästan allt köpt från hyllan. CB performance i usa säljer hela kit med turbo etc etc. Men klart det blir alltid billigare att pula ihop själv..

Ifall det skulle visa sig att denna orginal turbo kittet skulle fungera så kan det bli att jag kan löda å modifiera några orginal pumpar/förgasare som jag säljer för en strunt summa.. Men de måste vi se framöver..

Syftet med denna budjet tråd är att sänka tröskeln att bygga från grejjer som man har liggandes i garaget. Effektmålet är runt 80hk som är den normala effektsiffran man får ut ur en kamtrimmad 1700 med orginal förgasare. Sedan lite senare skall jag testa ifall man skulle med hjälp av vatten insprutning kuna höja effekten ända upp till 100hk...

I en buggy är 100hk en helt ok siffra. Skulle ju viktmässigt motsvara en normal personbil med lite på 200hk så inte raketsnabb men en roligt kvick bil.

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Tack smajly för lite uppårdning. Som de va tidigare nämt så frågor å funderingar ang turbo så kan vi diskutera vid funderings tråden. Alla som har frågor så känn er inte dumma för att fråga. Själv så skulle man inte kuna göra hälften ifall man skulle frågat runt mig.

Till följande tänkte jag lite skriva om grenrörs byggande.
Ifall man vill ha ett grenrör som skall hålla förevigt bör man bygga de med årdentliga flänsar (+8mm) å tjockväggiga rör (+3mm). Men för att göra allt mycke enklare så har jag alltid bara byggt om från normala "ormbo". Nackdelen är ju att det finns en risk att den spricker sönder men när man nästan alltid byggt om grenröret efter en sesång så ser ja inte ngn vits att bygga de i riktiga rör. Ang material så när man skall verkligen köra hårt å med glödande grenrör så är rostfria rör att föredra. Orsaken är att vanliga rör vill det börja slagga löst material som kan sen fastna i impeller hjulet...

Men som med allt kan man göra de enkelt el börja fastna på alla detlajer..

Till detta budjet bygge används ett gammalt buggy/baja grenrör som varit utrustad med stående stinger. Orginala värme växlare används som främre rör (skulle använt bara rör men hittade inte några) med till svetsade flänsar. Det är viktigt med turbo att man har 100% tätt avgasrör före turbon. Ifall man har lekage så påverkar de medsamma på hur turbon vaknar å laddar.

Funderade tidigare på 2 olika alt å jag valde att bygga om kollektorn. Flänsen till turbon så rokade nästan vara samma som på VW typ1 ormbo så de blev att inhandla en sån. Ifall man skulle varit snål skulle man filat till en från typ 5-10mm flatjärn men kände att de va inte värd när flänsen kostade runt 50kr.

Kollektorn byggdes av normala VVS grejjor jag hittade. De e en strypnings muff som jag sågade till önskad storlek. Flänsen till turbon visade sig att vara mycke nära vw egna ormboets fläns. Räckte till bara att fila lite inlopptet till turbon å fila hålen.
Bild
Bild
Bild
Viktigt med turbo är att den blir vågrätt monterad fö ifall den är allt för sned så påfrestar det mera på lagringen.

Efter jag svetsat kollektorn började jag puts upp för att svetsa flänsar till skarvarna. Här användes normala vw flänsar man fick köpa från lokal VW affär
Bild

Dessa så bör svetsas så man har grenröret ihop plockat på motorn. För det är viktigt man får det rätt från början. Ifall flänsarna grinar mot varandra så kommer inte heller packningen att hålla
Bild
Bild

Efter man punktat ihop röret å flänsen demonterades de å helsvetsades
Bild

Sedan som avslutning så har jag lite projekt bild hur långt man hunnit

Bild
Bild
Senast redigerad av fgronlun den 17 maj 2009, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Till följande bygget av tryckboxen. Tryckboxen uppgift enkelt sakt är att leda luften från turbon ner i förgasaren. Tryckbox design finns det en hel massa teorier vilken volum den skall ha eller hur flödes optimerade dom skall vara. Själv ser jag detta som mycke marginellt åtm i en budjet motor.
Tryckboxen gjordes i aluminium men det duger finemang med vanlig plåt. Materialet är använt från gammal damsugare 8) å 52mm aluminium rör. Ifall jag skulle haft lite bättre tillgång till material skulle jag prövat få den lite designat finare.. Men funktion före finnish..
Dessutom hade jag en gammal dumpventil liggandes som blev fastsvetsad som andra gavel. Dumpentil är inte ett riktigt måste men hjälper lite till att inte förgasaren flödar lika enkelt när man slår av gasen och att den sparar lite på turbon. Ljudet sen är ju bara bonus ifall man tycker om visslandet...

Ekonomi tipps om dumpventiler så finns det hos VW/Audi reserddels firmor bypass ventiler för en billig peng som duger bra till moderata laddtryck

Bild
Bild
Bild
Nu återstår det bara att fixa oljematnings röret till turbon å lite andra oljeslangar. Sen så blir det att börja montera fast den ibilen. Så förhoppningsvis kunde man provstarta nästa vecka...
Senast redigerad av fgronlun den 21 maj 2009, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

mats skrev:Skulle det inte vara bra att slipa bort plåt o aluminium från värmekamrarna,och linda rören.Jag tänker som så,att ju hetare avgaser ju bättre tryck till turbon,men det kanske är marginellt i det här fallet.
Mats på GC
De har du precis rätt i. Annars med turbo avgasrör så är det alltid bättre att linda in rören så man får maximal mängd av värme energin att gå igenom turbon än att den strålas ut före. Hur stor skillnad det är vet ja inte, men tex i en bubbla där man alltid har rören dragna så dom på ett el annat vis kommer nära el innuti motorummet, är det ju bra att inte dom slipper å värma upp kyluften som skall till maskin.

Måste säja att ja e lite lat när de gäller detta projekt så jag har hoppa över ganska mycke av finjusteraset å finlsipandet. Mitt 2000kr budjet har redan spräckt så de blir att snåla lite in här islutet 8)

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Inte mycket hänt på turbofronten men motorn är nu monterad ibilen. Behöver bara koppla in laddrelé köpa oljefilter å fylla på oljan ja å bygga en ljudämpare till den. Men före man slipper ut på testrunda krävs de en del arbet på själva bilen..

Hittade i gamla gömmor en orginal 34piccar så möjligtvis blir det att leka med den i något skede...
Men de tar vi i ett senare skede.

Men här har ja lite projekt bilder
Bild
Bild

Annars kommer ja å fylla på i trådarna ovanför info om bestyckningen etc så ifall de finns funderingar frågor etc så är det bara å ställa..

Budjeten har spruckit redan men totala summan ligger på under 3000kr så det är inget farlit. Nu återstår det bara att få igång bilen å förhoppningsvis få den besiktad.

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Nu är motorn uppstartad. Tyvärr ingen film på uppstarten men förhoppningsvis blir det lite film senare. Uppstarten gick ganska smärtfritt. Lite små oljelekage från oljekopplingar som lätt åtgärdades med lite större nyckel :wink: .

Dem hemma gjorda dumpen visade sig att ha lite svag fjäder. Ville öppna sig när man gasade lite friskare. Annars så gick bilen smärtfritt å fint på tomgång. Acc munstycket ser ut va lite stort för den vill ryka lite när man pumpar på gasen. Men vågar inte börja ändra ngt före jag fått bilen lite provkörd el bänkad. Men återkommer senare iveckan. Förhoppnigsvis skulle man få lite bänkningspapper till helgen

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Ja första provturen å bänkningen gjord ikväll. Provturen så va inte ngt överaskande. Men litet skutt kom det när turbon vaknade. Laddtrycket är ställd på ca 0.5bar. Nå lite motgångar kom det vid provturen. Det visade sig att inte tryckboxen vill hållas fast när laddtrycket stiger. Men det fixades lätt med ett par bunt band :wink:

Nå till bänkningen.
Första draget i bänken gjordes med endast hörsel ställd tändning.
Bestyckningen på förgasarn är 1.35mm huvudmunstycke och 1.0mm luftmunstycke
Laddtryck 0.5bar

Första draget blev 61hk på bakhjulen

Bestämde montera lambda sensorn för jag misstänkte att inte bränsle mängden är riktigt rätt..
Följande drag ställde jag lite försiktigt lite mer tänding å kollade lambdan.

Startade från 2000rpm å drog upp till 5500rpm lamdan visade ca 10.5;1 från 2000-3000 å från 3000-5500 ca 11.5;1. Effekten blev då 63hk på bakhjulen vilket omräknat är runt 70hk på svänghjulet (motor effekt)

Lite fakta om lambda
Idealiska förbränningen sker vid 14.7;1 (lamda 1) men max effekten kommer vid ca 13,7;1. Med lambda sensor så mäter man rest syret i avgaserna. Det finns variationer att man pratar om lambda siffer (14.7;1=lambda 1).
Själv pratar jag alltid om förhållandet som sensorn räknar ut. När den visar tex 14.7;1 så betyder det att de finns 14.7 delar luft till en del bränsle. Ifall man har 13 delar luft (13;1) till en del bränsle betyder det att motorn går fetare när tex 15;1 betyder att luftmängden är större.

Nå nu när jag mätte värden runt 10-11;1 betyder de att jag är verkligen på den feta sidan. Å detta förklarar svarta röken samt att turbon snurrade lite hackigt igång(ladda på ganska segt).

Med turbo brukar de vara bra att hålla sig runt 13;1 så är man på säkra sidan å har lite marginal. Har man under 12 går bilen redan fett när tex 10;1 betyder den får allt för mycket.

Nå jag tänkte att ja går ner lite med huvudmunstycket å ser vadsom händer. Hade inte ngn annan borr än 1.0mm så de blev att löda igen huvudmunstycket å borra upp ett hål på 1.0mm. Nå när jag skulle starta om så märkte jag att stången till acc pumpen låssnat :oops: :cry:
Nå bestämde mig att provköra för att se vart lambdan rörts.
De va lite knepigt att få upp varven men hoppandes så lyckades jag ta upp varven men nu så visade lambdan värden runt 17-18;1 vilket betyder bestyckningen blev allt för snål. Tänkte jag skulle filat upp hålet en aning men bestämde mig för att sluta för dagen.
De postitiva jag märkte så började turbon åtm ladda upp mycke snabbare så bara jag får nya borrar köpta så tror jag starkt de magiska 80hk gränsen kommer jag lätt upp till..

Annars så fungerar motorn fint. Inget hack med tomgång eller att den skulle vara svår startad. Så hittills har den varit över förväntningarna å när jag får bestyckningen iskick så tror jag starkt detta blir en riktigt rolig motor.

Orginal kopplingen har lite svårigheter att hålla fast vid fullgas växlingar. Men detta kan bero på att tryckplattan ja har är verkligen slutkörd. Så får se hur långt den hänger med..

Nå lite bilder å en kort film från första draget
Bild
Bild
Bild

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Har lekt lite med bestyckningen idag å ja fick inget önskat resultat :?

Vet ej men va än jaa gjorde så har effekten stannat på 64hk på bakhjulen. Klart de är 70 hästar vid motorn men när man skule vila komma upp till 70-75 hk på bakhjulen så ngt är det som bromsar upp effekten....

Har lite misstankar om min lilla turbo att den skulle vara aningen för liten. För de roliga ha varit att fast ja skruver ner laddtrycket så vill effekten hållas på de samma..

Skall se ifall ja skulle ha tid imorron så skulle ja testa ifall de kunder bero på luftfiltret eller tändingen för ngt är det som inte riktigt stämmer..

Klart allt på motorn är ju dimensionerat för 50hk och om ja är uppe i ca 70hk nu så är det ju nästan en effektökning på 40% vilket isig är en ok siffra.

Återkommer mera sedan senare när jag får hela registret rent för de vill vara att den går aningen fett nere när den vill snåla ut på sissta varven. Även fördelare ja har verkar lite rolig i funktion..

Men som de ser ut idag ser det farlit ut att ja inte slipper upp till de lovade 80hk på motorn...

en sug motor suger
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

Nå du har man nått målet som ja lade upp tidigare. Tror felet va den återstockade luftfiltret jag använde. Gjorde små ändringar med emulsions röret och täpte igen lite luftmunstycket så började allt lira ihop som de ska.

Första bänkningen så fick jag medsamma förljande effektkurva
Bild

Jippii ca 70 bakhjulshästar gör runt 80hk på motorn. Inställningarna va följande
Laddtryck 0-5bar
Luft munstycke ca 0.8mm (1mm hål som ja knapprat åter lite)
Emulsions rör med alla hål igen lödda förutum den minsta högst upp.
Huvumunstycke 1.3mm

Tändningen fick ja inte kollat för ja hade lite strul med strobo lampan

Lambdan visade runt 12-13.7 runt hela registret. Lite marginal finns det men vågar inte börja snåla till de nå mera.
Följande bänkning så tänkte ja ifall ja skulle testa höja laddet en aning. Effekten steg då medsamma till ~75hk. Laddtrycket hamnade på ca 0.7bar
Bild
Pga att marginalen med lambdan höll så tänkte ja snabbt testa ifall ja riktigt klämmer till med laddtrycket så vad skulle hända
Nå laddet steg till 0,7-0,8 bar med totalt fastskruvad Wg (Wastegate)
Nå de blev en sånhär kurva
Bild
:shock: nästan 80 bakhjuls hästar så är runt 89 hästar på motorn.

Här så har jag alla grafer inlagda på samma sida så man kan se hur effekten å vridet påverkas. Roliga är att med höjd ladd så sjönk max vridet.. Har inte riktigt förklarat de för mig själv ännu men återkommer till de sedan senare..
Bild

Summa sumarum
Tror starkt orginal förgasaren är den största begränsande faktorn i hela konceptet. För på riktigt höga ladd så låter turbon så att den skulle vilja blåsa mera luft än vad det flödar igenom. Tror ifall man skulle vila gå upp lite till större förgasare skulle man kuna höja lätt effekten med ca 5-15hk.

Stor överraskning är att turbon verkar jobba hårt redan med dessa "låga" effekter. Men däremot så vaknar den fint på låga varv å ger lite extra vrid å skutt. Ett som även tyder på att den är för liten är att den inte höjer trycket mer än till 0.8 bar. Beror detta på att förgasarn stryper såpass mycke att man har jätte högt tryck mellan förgasarn å turbon eller att den bara att turbon är för liten...
Oftast ifall en turbo är för liten så vill laddet börja sjunka med varvtalet. De problem har jag ej ännu stött på så tror lite åt de hållet att de e förgasaren som stryper.
Motorns karaktär så är ingen vilding utan mer som en steroid matad orginal motor. Klart där orginal motorn börjar dö ut så fortsätter denna å dra.

Men man skall komma ihåg 95% av konceptet är orginal VW bubbla delar. Enda icke VW del är turbon å den ger idetta fall en effektökning på ca 40hk. Ifall man räknar om de till pengar så har varenda HK blivit att kosta 7,5kr vilket är en låg siffra.

För att slippa till samma effekt utan turbo skulle kräva en lite vassare kamaxel, planade toppar å en dubbel förgasare. Detta skulle kräva att man plockar sönder hela motorn jämfört med att här har vi i princip bara monterat på en turbo.

Detta koncept som byggts så skulle jag våga gissa skulle ge runt 100hk med dubbel ports toppar å en lite större orginal förgasare. Största överraskelsen för mig är att orginal förgasaren å bränsle pumpen fungerar såhär bra med turbo. Modifieringen är så pass enkel att enda verktygen är lite borrar å lödtenn.

Ifall jag har årk framöver så skall jag testa byta ut till en 32 el 34 piccar å se hur mycke de skulle påverka effekten. Att få utklämd 100hk ur en totalt orginal motor skulle ju vara hur fränt som hällst...

Men nu så för min del är denna tråd öppen för diskussion. Ifall ni är efter enkla extra hästar till eran buggy så har ni här ett recept som ni inte hittar ngn annanstans :wink:

en sug motor suger
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

Då vill jag vara först med att säga tack för en rejäl genomgång.
Törs du kalla denna maskin för driftsäker?
Jag är oerhört faschinerad av er som "slänger dit" en turbo sådär bara.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
karlsson

Inlägg av karlsson »

ja de ha verkligen varit intressant att följa med den tråd!
snyggt jobbat,verkligen....lyfter på hatten,igen
-buggy är även en bil-
Skriv svar