Drar kraftigt åt vänster vid inbromsning

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

RÖDBUGGY

Re: Drar kraftigt åt vänster vid inbromsning

Inlägg av RÖDBUGGY »

kg-student skrev:Har du ruggat upp bromsytan i trummorna med smärgelduk? Brukar hjälpa en del.
Om du bromsar lite hårdare, drar det fortfarande då? Mina drog snett när jag var på väg in till bes men de var perfekta på bromstesten (troligen för att han trampade hårdare så då hämtade den sämre ikapp).
Tvätta samtidigt riktigt rent för det kan finnas gammal oljeavlagring om något hjul/hjulcylinder läckt tidigare.
Hej tack för ditt svar!!!!

Bromsytan menar du trum belägget? Dom är helt nya, men jag ska prova det du säger att göra rent allt, för smutsigt där inne det är det! Jag hissa upp den på pallbockar igen nu, och tog av den gummibiten där man kan se bromsarna hur dom ligger, sen även justeringen. Jag justera igen så dom låg en bit ifrån, bad min fru hoppa in i bilen, sen snurra jag hjulen sen bromsade hon, då ser man när belägget trycker emot trumman, men när hon släpper på bromsen så går dom tillbaka endast lite litegrann....plus att dom rör sig olika uppe och nere, trots att jag har justerat dom samma......

konstigt konstigt, men jag får ta av allt igen och se över det och rengöra allt?

Iaf mycket tacksam för all er hjälp, minsann inte lätt när man inte grejar med sånt här ofta (och de är ju skönt det iaf)

Mvh
Robin
Buggsan

Inlägg av Buggsan »

Bromsytan är ytan inuti bromstrumman. Den ytan på trumman som beläggen tar i när du bromsar alltså.

Att backarna rör sig olika uppe och nere kommer du aldrig ifrån. Bromscylindern sitter ju uppe, den nedre delen med justering är ju bara ett stumt mothåll. Att de däremot inte går tillbaka så mycket kan bero på att det är huvudcylindern och bromsvätskan som styr hur mycket de ska röra sig när du släpper bromsen. Vi kan säga så här. Om du skulle justera backarna så att de låg 5mm ifrån trumman, då skulle du få pumpa flera gånger innan backarna tog emot trumman. Backarna kanske flyttar sig 2mm varje gång du trycker på bromsen, men backar bara 0,5 mm varje gång du släpper på den. Skulle de gå lika långt åt båda hå¨llen skulle du kunna pumpa hur många gånger som helst utan att backarna nånsin når trumman, vilket i sin tur skulle betyda att pedalen skulle ta längre ner allt eftersom dina backar slits. Ett slags självjusterande broms alltså...
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
kg-student

Inlägg av kg-student »

Kan vara så att eftersom du har nya trummor så brukar de vara lite infettade vid leverans bara för att inte rosta under frakt/lagerhållning. Har du inte tvättat av dem vid montering så kan du har "brännt" bort viss beläggning men inte all. Tvätta även av och rugga backarnas yta också så tror jag du får kanon bromsar sen. Du är inte ensam om detta problem! Och det är inte sista gången heller för den delen.
Att rugga ytan inför besiktning är ett bra knep att få kanonbromsar vid just besiktningen. Efter ett tag blir det ju "blankslitet".
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
RÖDBUGGY

Inlägg av RÖDBUGGY »

Hej

Det är mycket snällt av er att ta en del av er tid att hjälpa mig, det är jag mycket tacksam för! :!: Jag förstår hur ni menar, huvudcylindern som sitter uppe den rör sig först sen när den når trumman pressas den under ned med, har jag förstått rätt? Isåfall har ni redan svarat på det jag skulle fråga.

Jag tog nu av allt igen, det hade jag kunnat även om någon hade väckt mig mitt i natten hehe :| Det är ju bra att man har lärt sig det iaf, men man måste verkligen förstå allt för att det skall funka. Frugan bromsa iaf när jag hade trumman av då ser jag hur huvudcylindern rör sig bra, och när hon släpper så går den in. (Den läckte ut lite bromsvätska för den släppte lite när jag försökte leda upp den och göra rent....några droppar bara, men var fyller man på?)

Jag bifogar en bild alltid lättare, jag tycker allt ser snett ut....anläggnings ytan uppe till vänster på justeringen, jag får inte den att komma helt rakt på, om ni förstår hur jag menar, det kanske ni kan se också. Där justeringen sitter allt är fast där så man kan inte vinkla den på nått sätt för att få den exakt mitt på.....men det kanske inte gör så mycket?

bild(7).JPG
bild(7).JPG (60.03 KiB) Visad 7079 gånger
[/img]

Var tvungen att göra den så liten annars går den inte att ladda upp hoppas ni ser nått iaf. Ser det inte snett ut som sagt.....vad säger ni

Stort tack igen!

(Jag får mina nya stolar imorgon till den, och vill verkligen få igång den, så jag är så tacksam för er hjälp!) :D

Mvh
Robin
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bra att det ordnar sig!

Var man fyller på bromsvätska...
Gissningsvis så är det jättelätt att fylla på, om du lyfter av karossen först... :wink:
Kollade senast idag på en annan buggy... och precis som på min och några andra jag sett innan den, så har byggaren placerat behållaren nånstans över pedalstället, till vänster om rattstången, med en slang ned till huvudbromscylindern.
Om du inte är en sån där gummimänniska som uppträder på cirkus, så konstruerar du en tratt med en lång slang på som du kan ta till hjälp vid detta spännande och tålamodsprövande jobb... Jag gjorde annorlunda, kolla bilder i "Björntråden" jag tog hjälp av en elektrisk såg och gick lös på glasfibern.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
RÖDBUGGY

Inlägg av RÖDBUGGY »

Björn J. skrev:Bra att det ordnar sig!

Var man fyller på bromsvätska...
Gissningsvis så är det jättelätt att fylla på, om du lyfter av karossen först... :wink:
Kollade senast idag på en annan buggy... och precis som på min och några andra jag sett innan den, så har byggaren placerat behållaren nånstans över pedalstället, till vänster om rattstången, med en slang ned till huvudbromscylindern.
Om du inte är en sån där gummimänniska som uppträder på cirkus, så konstruerar du en tratt med en lång slang på som du kan ta till hjälp vid detta spännande och tålamodsprövande jobb... Jag gjorde annorlunda, kolla bilder i "Björntråden" jag tog hjälp av en elektrisk såg och gick lös på glasfibern.
hehe :wink: jag är rätt säker på att jag har hittat behållaren :!: [img]
bild(8).JPG
[/img]

Mvh
Robin
kg-student

Inlägg av kg-student »

Vad kul att se att det sitter på det hållet. Jag har bara sett hjulcylindern där uppe. Inte konstigt det ser snett ut.... :lol:
Men det är inte bra att den läcker. Hoppas det beror på att ni bromsade utan trumman på. Annars måste du byta den, annars läcker det lite varje gång du bromsar och då kommer olja på trumman = ingen bromsverkan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
RÖDBUGGY

Inlägg av RÖDBUGGY »

kg-student skrev:Vad kul att se att det sitter på det hållet. Jag har bara sett hjulcylindern där uppe. Inte konstigt det ser snett ut.... :lol:
Men det är inte bra att den läcker. Hoppas det beror på att ni bromsade utan trumman på. Annars måste du byta den, annars läcker det lite varje gång du bromsar och då kommer olja på trumman = ingen bromsverkan.
Ja, bak sitter det ju helt annorlunda, som du säger hjulcylindern där uppe. Men vad jag mena med snett var att, allt hänger ju till höger lite....men de ska säkert vara så. Ja vi testade att bromsa utan trumman, dumt ja....

Okej det förstår jag, men så är inte fallet.....

Vad ska jag göra nu tycker du? Sätta ihop allt igen? Och hoppas på att det funkar nu? Byta ut den hjulcylindern?......just nu vet jag inte vad jag skall göra för att få det bra :( (konstigt då bakbromsarna blev 100% direkt, och det är samma konstruktion, lite annorlunda bara)

Tack för visat intresse nu ska man snart upp på jobb, men kollar imorgon här igen

sov gott

Mvh
Robin
kg-student

Inlägg av kg-student »

Läckte inte hjulcylindern innan behöver du inte byta den. Tvätta rent bara, slipa och montera. Sen kan du justera lite för att hitta rätt läge. Till sist hade jag luftat bromsledningarna för om det finns en bubbla i ena sidan tar de olika hur mycket du än justerar. Tänk bara på att du måste fylla på i behållaren i takt med att den töms när man luftar. Annars drar den ny luft det hållet. :evil:
När du provar bromsen; trampa jättehårt så att alla hjulen får max tryck. Detta för att allt skall justera in sig i "ändläget" och släppa någon mm.
Efter det har du gjort allt du kan (och vi med för den delen)och bör ha bra bromsar.
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

Jag fick tag i en stor medicinspruta som jag satte en kort slang på, sög upp lite bromsvätska i sprutan och så kravla in under instrumentbrädan och fylla på. Det blev kladdigt överallt men till slut var det klart =)
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

tribaliztic skrev:Jag fick tag i en stor medicinspruta som jag satte en kort slang på, sög upp lite bromsvätska i sprutan och så kravla in under instrumentbrädan och fylla på. Det blev kladdigt överallt men till slut var det klart =)
Ja just det ja, undrar vem som tipsade dig om det.. :?: :P
VW Buggy 1600 -68.
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

Iiiiingen aning ;)
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
RÖDBUGGY

Inlägg av RÖDBUGGY »

Hej

Jag hade tid igen idag och meka, så jag bytte höger hjullager (då min jobbar kompis som var här och titta på den, sa att det behövdes bytas) Han visa även hur man skulle fetta in allt, så allt är 100%, prova den nu, och den drar vänster ändå, inte så mycket man märker det inte om man håller i ratten, men släpper man ratten vilket dom alltid gör inne på bil besiktningen så.... :evil:

Jag har pratat med tidigare ägare och, dom sa att de har alltid varit så. Jag har själv besiktat den förr, utan att någon har nämt det......men nu har jag iaf renoverat hela skiten till ingen nytta...

Vad hade ni gjort? Pratat snällt med besiktnings killarna? Det är nog det ändå som återstår

(off topic Jag har satt in mina nya stolar ikväll med, blev super bra:)

bild(9).JPG
bild(9).JPG (58.56 KiB) Visad 6951 gånger
[/img]
Mvh
Robin
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Hade du kollat de främre bromsrören? Kanske något skräp i de högra? Eller nån knick, nån skada?
Men det är fortfarande så att bilen rullar rakt och drar sig år vänster när du bromsar? Annars kan man misstänka framvagninstllningen.
Annars tyder ju det på att vänster broms tar bättre än höger, likväl som du spänner på höger, kan du ju också tagga ned på vänstersidan, vilket jag gjorde en gång på en gammal bubbla, eller om var så att jag taggade ned på båda sidorna och lät dem tagga upp tillsammans, minns inte det var ungefär 1979.
VW Buggy 1600 -68.
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

efter semestern upptäckte jag denna tråd.
angående bromsvätskebehållaren så hittade du ju den, på min röde sitter den på exakt samma ställe, på min blåe sitter den under huven och på projektet har jag en behållare från en äldre 240 (före 82) som sitter rakt på huvudcylindern.
När det gäller bromsarnas justering.... det är ett elände tycker jag, men jag justerar ut backarna så att trumman sitter FAST. sen lossar jag så att jag kan se en liiiiiten springa (0.1-0.2 mm?) genom hålen i skölden.
därefter kör jag en runda och leker bromskloss, dvs bromsar mycket...både svagt och kraftigt så att backarna sätter sig i rätt position. upp med eländet igen och justerar dom så att dom precis snuddar trumman (dvs man känner / hör att de snuddar). Med att snudda menar jag att de inte bromsar, men ligger svagt svagt svagt emot trumman.
givetvis är det när man haft av trumman en idé att med en smärgelduk/sandpapper lönt att dra ett varv på slitytan så att den ruggas lätt. Även beläggen kan få samma behandling.
Värt att tänka på är att om du har gamla belägg så kan dessa ha råkat ut för bromsvätska eller olja/fett och då inte greppa lika på sidorna.

Att bilen drar snett kan även vara framhjulsinställningen eller att hjullagrena är olika dragna. då märks det i regel inte på bromsprovaren.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Skriv svar