Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av mats »

Fick tips om en länk om VW-motorns smörjsystem.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Tror att jag vet var problemet med okontrollerat oljetryck i lillmotorn finns..

En bra länk som lika gärna kunde ligga under HOWTO.

Thaihälsningar //mats

Edit fgronlun
Öppnar en ny tråd angående tippset som mats gjorde. Vi kunde ju samla lite info och tipps som man kan göra till smörjesystemet på typ1 motorn
fgronlun
Inlägg: 1706
Blev medlem: 05 okt 2006, 14:50
Ort: Vasa/Finland

Re: VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av fgronlun »

Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.

Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.

Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av mats »

Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.

Finns det nån som provat,eller har synpunkter??
fgronlun
Inlägg: 1706
Blev medlem: 05 okt 2006, 14:50
Ort: Vasa/Finland

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av fgronlun »

mats skrev:Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.

Finns det nån som provat,eller har synpunkter??
typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..
mettis
Inlägg: 1267
Blev medlem: 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av mettis »

Vi är några i VW-maffian som har/haft typ 4 kylare monterat istället för original doghouse-kylaren.
Den är väl "två rader" större, och får plats om man kapar och svetsar i en plåtremsa i "huset".
Jag har läst om tveksamheter angående detta, som att eftersom kylluftsflödet är samma, så blir inte värmeavledningen större (??).
Magoo
Moderator
Inlägg: 8348
Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
Kontakt:

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av Magoo »

fgronlun skrev:
typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..
På min röde går inte ens doghouset på då det tar i...
funderingar fanns på att stoppa i extern kylare
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av mats »

Instämmer med mettis tankar,men ändå inte.
Med den större kylaren borde man få större kylande yta,alltså något lägre oljetemp.
Antar att konstruktörerna tänkte på detta när typ-4an konstruerades.
Om man tänker i ytterligheter,minimal kylare (kopparrörs u) med samma luftblås,
alternativt en jätte-jätte kylare utan luftblås.
Misstänker att jätte-jättekylaren skulle klara kylningen bättre.
Skillnaden mellan typ-1 o typ-4 kylarna kanske i praktiken är minimal.
Tänker i alla fall prova när den ändå ligger på hyllan o skräpar.

Plats?? Ska i alla fall flytta fram väggen framför motorn så det åtminstone blir
lika mycket plats som i en plåtkaross.
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av mats »

Sitter o klurar på smörjsystem/kylning??
Anledning:Vill ha all kylluft till motorn."Topparna".

Lånade en tempmätare o kan konstatera att topparna blir lite för varma vid trevlig
bergskörning.
Vid normalkörning inga problem.

Alltså ingen originalkylare.
Men finns flera varianter.
1.Uttag till kylaren via adapter där originalkylare sitter.
2.Mellan oljefilter o motor,"fullflow oljefilter".

Vet att det finns för o nackdelar med båda varianterna.

Nån som har synpunkter eller har provat??
Lite beslutsvånda!!

GC hälsn. //mats
Witlock
Inlägg: 108
Blev medlem: 11 maj 2007, 13:53

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av Witlock »

Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Bild


Det borde hjälpa på lite.

/W
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av mats »

Witlock skrev:Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Bild




Det borde hjälpa på lite.

/W
Jo tänkte nog göra nåt liknande men budgetvarianten.
D.v.s. oljekylare fr lastbilsskroten o kylfläkt fr nån småbil.
Thermostatgivare fr Saab....
Blev visst 350 Skr för allt.
karlsson
Inlägg: 886
Blev medlem: 04 jul 2008, 19:44
Ort: munsala, finland

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av karlsson »

kör med liknande kylare fast utan fläkt och en aningen mindre, men då är det inklusive oljefilter....tycker det funkar bra samt man får en del mer olja i motorn, och inte alls dyrt set från dahlhems....kvalitet? nåja, det får var och en avgöra men jag kan rekommendera
-buggy är även en bil-
Cheezez
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 apr 2009, 09:12
Ort: Avesta // Dalarna

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av Cheezez »

Bilden som Karlsson länka, måste säga att oljekylaren ser väldigt lik en oljekylare från nyare automatlådor. Har en sådan liggande till fars roadster objekt, kan försöka ta en bild och visa nästa gång jag kommer till garaget.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
ALEXANDER
Inlägg: 597
Blev medlem: 28 aug 2009, 22:01
Ort: malmö/arlöv

Re: VW typ1 motorns smörjesystem

Inlägg av ALEXANDER »

fgronlun skrev:Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.

Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.

Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera

vet inte om jag missuppfattat frågan men jag har styrhylsor av cromoly mellan blockhalvorna för att inte halvorna ska gnugga mot varandra o knipa om lagerna..
borde ju absolut göra en skillnad för driftsäkerheten.
sen hade vi nån olje sprutar grejer som vi byggde om o satte i mindre hylsor. tror munstyckena va från porshe. dom monterades i blocket under kolvarna så de ska spruta olja upp under kolvarna. man får borra en kanal till olje kanalerna i blocket med då.
Vet inte om hålen i blocket påverkar hållfastheten så pass att de e skitsamma om man får kylning under kolvarna men de känns bra=)
Skriv svar