Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Fick tips om en länk om VW-motorns smörjsystem.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293
Tror att jag vet var problemet med okontrollerat oljetryck i lillmotorn finns..
En bra länk som lika gärna kunde ligga under HOWTO.
Thaihälsningar //mats
Edit fgronlun
Öppnar en ny tråd angående tippset som mats gjorde. Vi kunde ju samla lite info och tipps som man kan göra till smörjesystemet på typ1 motorn
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293
Tror att jag vet var problemet med okontrollerat oljetryck i lillmotorn finns..
En bra länk som lika gärna kunde ligga under HOWTO.
Thaihälsningar //mats
Edit fgronlun
Öppnar en ny tråd angående tippset som mats gjorde. Vi kunde ju samla lite info och tipps som man kan göra till smörjesystemet på typ1 motorn
Re: VW typ1 motorns smörjesystem
Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.
Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.
Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera
Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.
Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.
Finns det nån som provat,eller har synpunkter??
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.
Finns det nån som provat,eller har synpunkter??
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..mats skrev:Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.
Finns det nån som provat,eller har synpunkter??
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Vi är några i VW-maffian som har/haft typ 4 kylare monterat istället för original doghouse-kylaren.
Den är väl "två rader" större, och får plats om man kapar och svetsar i en plåtremsa i "huset".
Jag har läst om tveksamheter angående detta, som att eftersom kylluftsflödet är samma, så blir inte värmeavledningen större (??).
Den är väl "två rader" större, och får plats om man kapar och svetsar i en plåtremsa i "huset".
Jag har läst om tveksamheter angående detta, som att eftersom kylluftsflödet är samma, så blir inte värmeavledningen större (??).
-
- Moderator
- Inlägg: 8348
- Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
- Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
- Kontakt:
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
På min röde går inte ens doghouset på då det tar i...fgronlun skrev:
typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..
funderingar fanns på att stoppa i extern kylare
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite
(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Instämmer med mettis tankar,men ändå inte.
Med den större kylaren borde man få större kylande yta,alltså något lägre oljetemp.
Antar att konstruktörerna tänkte på detta när typ-4an konstruerades.
Om man tänker i ytterligheter,minimal kylare (kopparrörs u) med samma luftblås,
alternativt en jätte-jätte kylare utan luftblås.
Misstänker att jätte-jättekylaren skulle klara kylningen bättre.
Skillnaden mellan typ-1 o typ-4 kylarna kanske i praktiken är minimal.
Tänker i alla fall prova när den ändå ligger på hyllan o skräpar.
Plats?? Ska i alla fall flytta fram väggen framför motorn så det åtminstone blir
lika mycket plats som i en plåtkaross.
Med den större kylaren borde man få större kylande yta,alltså något lägre oljetemp.
Antar att konstruktörerna tänkte på detta när typ-4an konstruerades.
Om man tänker i ytterligheter,minimal kylare (kopparrörs u) med samma luftblås,
alternativt en jätte-jätte kylare utan luftblås.
Misstänker att jätte-jättekylaren skulle klara kylningen bättre.
Skillnaden mellan typ-1 o typ-4 kylarna kanske i praktiken är minimal.
Tänker i alla fall prova när den ändå ligger på hyllan o skräpar.
Plats?? Ska i alla fall flytta fram väggen framför motorn så det åtminstone blir
lika mycket plats som i en plåtkaross.
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Sitter o klurar på smörjsystem/kylning??
Anledning:Vill ha all kylluft till motorn."Topparna".
Lånade en tempmätare o kan konstatera att topparna blir lite för varma vid trevlig
bergskörning.
Vid normalkörning inga problem.
Alltså ingen originalkylare.
Men finns flera varianter.
1.Uttag till kylaren via adapter där originalkylare sitter.
2.Mellan oljefilter o motor,"fullflow oljefilter".
Vet att det finns för o nackdelar med båda varianterna.
Nån som har synpunkter eller har provat??
Lite beslutsvånda!!
GC hälsn. //mats
Anledning:Vill ha all kylluft till motorn."Topparna".
Lånade en tempmätare o kan konstatera att topparna blir lite för varma vid trevlig
bergskörning.
Vid normalkörning inga problem.
Alltså ingen originalkylare.
Men finns flera varianter.
1.Uttag till kylaren via adapter där originalkylare sitter.
2.Mellan oljefilter o motor,"fullflow oljefilter".
Vet att det finns för o nackdelar med båda varianterna.
Nån som har synpunkter eller har provat??
Lite beslutsvånda!!
GC hälsn. //mats
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Någon som kör oljekyl ink fläkt.

Det borde hjälpa på lite.
/W
Det borde hjälpa på lite.
/W
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Jo tänkte nog göra nåt liknande men budgetvarianten.Witlock skrev:Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Det borde hjälpa på lite.
/W
D.v.s. oljekylare fr lastbilsskroten o kylfläkt fr nån småbil.
Thermostatgivare fr Saab....
Blev visst 350 Skr för allt.
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
kör med liknande kylare fast utan fläkt och en aningen mindre, men då är det inklusive oljefilter....tycker det funkar bra samt man får en del mer olja i motorn, och inte alls dyrt set från dahlhems....kvalitet? nåja, det får var och en avgöra men jag kan rekommendera
-buggy är även en bil-
Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem
Bilden som Karlsson länka, måste säga att oljekylaren ser väldigt lik en oljekylare från nyare automatlådor. Har en sådan liggande till fars roadster objekt, kan försöka ta en bild och visa nästa gång jag kommer till garaget.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
Re: VW typ1 motorns smörjesystem
fgronlun skrev:Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.
Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.
Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera
vet inte om jag missuppfattat frågan men jag har styrhylsor av cromoly mellan blockhalvorna för att inte halvorna ska gnugga mot varandra o knipa om lagerna..
borde ju absolut göra en skillnad för driftsäkerheten.
sen hade vi nån olje sprutar grejer som vi byggde om o satte i mindre hylsor. tror munstyckena va från porshe. dom monterades i blocket under kolvarna så de ska spruta olja upp under kolvarna. man får borra en kanal till olje kanalerna i blocket med då.
Vet inte om hålen i blocket påverkar hållfastheten så pass att de e skitsamma om man får kylning under kolvarna men de känns bra=)