Vipparmslagring

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Vipparmslagring

Inlägg av mats »

Skruvade ihop en 82x94 motor av nästan bara nya "kina"-delar,men när jag kom till
vipparmsbryggorna så fick jag betänkligheter.
Vad är egentligen fördelen med nållagrade vipparmar.
Fick ta fram SKFs gamla handbok å läsa på lite om nållager,inte ett dugg klokare.

Kan kanske förstå att är motiverat på en DR-motor med kanske bara någon timmes
livslängd.

I mitt fall så blev det glidlagrade billiga kina-vippor,1.4.

Autocraft-vipporna blir parkerade på bra-å-ha hyllan,tills någon förklarar
fördelen med nållager på fram-o-åter rörelse.
mettis
Inlägg: 1267
Blev medlem: 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Vipparmslagring

Inlägg av mettis »

-mindre motstånd....?
Har själv Auto-Craft i S/F-topparna, och med typisk "Amerikansk" kvalitet känns de onödigt glappa......

Köpte ett par 1:25 : 1 glidlagrade (Kina?) oljebrons(?) i vintras till motorn som jag skall sätta i Cal-Lookern om några veckor.
(Man kanske skall kolla hur smörjningen funkar, är det kanaler eller slitsar in i lagren...?)
mats
Inlägg: 1069
Blev medlem: 08 jan 2009, 10:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Vipparmslagring

Inlägg av mats »

Lite av anledningen till "kina"-vipporna är ju som mettis skriver om autocraft-vipporna,
glappar!!!
Kina-vipp smörjs som original,men moddades med ett litet litet smörjspår.(slits)

Men,om jag får en bra motivation till nållagrade vippor,så kanske?? jag byter.
Skriv svar