Å så bromsarna

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Torslund

Å så bromsarna

Inlägg av Torslund »

Bra väder idag så jag tänkte montera bromsarna bak.
Och genast så vart det motvind, ren storm :(
Finns ingen chans att det ska fungara med dom delar som sitter där. Nya backarna är samma som dom som satt där när jag rev, resten är det som satt.
Men när man sätter dit backen så hamnar den utanför cylinderns spår, nere ligger den rätt. Som jag ser det så sitter cylindern några mm för djupt mot skölden. Tvingar jag in backen i cylindern så ligger den snett utåt i pereferin, så kan det bara inte vara . Den lär ju nypa stenhårt mot skölden om man slår på trumman.
Stötstången mellan backarna, borde dom inte vara en höger och en vänster?
Finns det oilka cylindrar? bilen är en 70:a men kan ju ha fått nån annan bak kärra. Eller har jag fel backar? Trumman är 230/40 mm backen är 40mm. Cylindern 19 mm.
Biltema har detta
"Bromssystem : ATE
Diameter (mm) : 17,46
Vikt [kg] : 0,361
från årsmodell : 196708"
Kan det vara rätt?
Bilagor
bromscyl.jpeg
Torslund

Re: Å så bromsarna

Inlägg av Torslund »

Biltemas var med två fästhål så det passar ej. Enligt regno så skulle det vara dom, alltså stämmer inte bakaxeln eller biltemas uppgifter.
Jag löste det genom att lägga ett par brickor mellan sköld och cylinder i fästbulten, nu centrerar backarna. Men detta kan ändå inte vara riktigt?
Bilagor
bromscyl2.jpeg
mats

Inlägg av mats »

Nu kommer det lite gissningar,tror att hjulcyllar med 2 Fästhål satt på 50-talare???
Å att splittarna har 4 fästhål.
Biltemas uppgifter brukar man få ta med en nypa salt.........

Man brukar föredra 19 mm hjulcyllar bak på BBs,flyttar bak lite bromskraft.
Kan du se om hjulcyllarna har nåt vw-nummer,kan ju komma från nån modell med
smalare bromsband.
Å ännu lite mer gissningar,tror att det var nån gång 65-67 som de bredare bromsbanden kom???

Har inte alla uppgifter om bromsarna i huvet,men om du slår en signal till nån av de
etablerade VW-firmorna så får du säkert svar.
Kanske prata med Per eller Lollo på CSP.
Torslund

Inlägg av Torslund »

Inget nummer på dom. Alla broms detaljer var nog nya 1986, men satt fast när jag rev så banden släppte i limningen. Men när man ser hur snett det drar så är det ett under att det har gått att få dit.
Lyfte på handbromsdamasken för att spänna wire, fanns ingen justering där, dom har satt kablarna med wirelås :( Bara att uppfinna nått dit också.
Torslund

Inlägg av Torslund »

Dags at lufta bak, trampade några gånger och luften sprutade, så långt ok. Kände fram, fast. Av med hjul bort med ok. Helt stumt men nån har glömt sätta dit klossar :) finns inga.
Tror mig tolka att det står ate på den, finns två hos Classic, hur vet man vilken?
Skivorna är helt nya, fortfarande blanka bakom hjulet efter 25 år, men bromsytan får sandpappras lite.
mats

Inlägg av mats »

Torslund skrev:Dags at lufta bak, trampade några gånger och luften sprutade, så långt ok. Kände fram, fast. Av med hjul bort med ok. Helt stumt men nån har glömt sätta dit klossar :) finns inga.
Tror mig tolka att det står ate på den, finns två hos Classic, hur vet man vilken?
Skivorna är helt nya, fortfarande blanka bakom hjulet efter 25 år, men bromsytan får sandpappras lite.
En eller 2 styrpinnar??
Om man mäter kolvdiam o ungefärlig storlek på bromsklossarna så har säkert
både AD-center o mekonomen bromsklossar....?????

Å ett litet tips är att finblästra slitytorna på skivorna,gjorde så på GC-folkan inför
några teststräckor i bergen.
Vill bara säja,j....r vilka bromsar!!!!
Mattades väl lite på slutet men helt klart värt att prova!!!!
Ett annat tips är att måla skivor o ok med bromsoksfärg,allt utom slitageytorna!!!!
Ska blästra lite grövre innan det blir allvar,d.v.s veteranrally.
Ok,vet att folkan inte räcker till mot Ford BDA,mittmotor Renault,Delta 4or,mm.
Kan i alla fall göra det lite surt för gamla Porchar m.fl
I alla fall om man ser resultatet av teststräckorna.
Torslund

Inlägg av Torslund »

189,00 SEK klossar
2x 238,00 SEK repsats
2x 19,00 SEK nippel
109,00 SEK monteringssats

med allt extra jobb, nä beställer nog nya ok.
Vet inte ens om jag får ur kolvarna, sitter stumt. Fick sära oket för att få kolvarna att röra sig innåt i skruvstycket. Sen ska dom blåsas ut igen vilket kanske inte går. Fick spräcka mutter till ok halvor, så får först skaffa insex och sätta ihop för att test blåsa. Är ytorna ok så går dom ju att packa om förstås. Men visst, allt går ju :mrgreen: är väl därför man bara kör veteranbilar. Nya går inte att göra nått med :twisted: min 72:a 142 är ju nyaste bilen i gänget.

Får nog skaffa en liten bläster, kan användas rätt mycket.
mats

Inlägg av mats »

Man kan sätta in en fettnippel (M10x1)istället för bromsslangen å trycka på med
stora fettsprutan.
Brukar lossa besvärliga bromskolvar!!!
Torslund

Inlägg av Torslund »

I brist på annat så använde jag bilens bromstryck. Vart ett par resor mellan bordet och bilen, lufta mellan varje gång åxå.
Men på 4 timmar så vart oket renoverat, var hygglig invändigt. Har renoverat värre :)
Sen skulle jag ta nästa, fanns ingen :( jodå, men hängde i bromsslangen ovan bottenplattan :) är den ok så är det bara att beställa nya packningar. Den första skulle gå att köra på den gamla men dammpackningen finns ju inte och när dom ändå ligger på bordet så är det några minuters jobb att byta packningar.
Bör ge över hundringen i timmen mot att köpa nya ok.
mats

Inlägg av mats »

Å dessutom skattefritt!!
Torslund

Inlägg av Torslund »

Inget att förakta :) tycker inte Juholt ska ha mera.
Var in på Biltema med grabbens nya helikopter som hade gått sönder. En väldigt trevlig liten helikopter som man flyger med inne. Fick en nya av dom. Men gick till bromshyllan och såg att dom har belägg 109 kr och montsats 34 kr, så jag köpte dom. Första gången i mit liv jag köper en bildel där. Förbukningsmaterial har det blivit tidigare.
Torslund

Inlägg av Torslund »

Eftersom inget är säkert så kollade jag efter packningssatser, enda som är måttsatt är hos Classic och dom säger 40mm. Men mina kolvar är 42.
På nätet finns dom som säger att t3 har 42mm men jag har ju en t1.
Nån som vet?
mats

Inlägg av mats »

Man tager vad man hafva,som det myntades av Kajsa Warg.
Kanske bromsoken kommer från Volvo.
Finns även i 44 mm.
Det sitter säkert Ate bromsar på flera bilar,som kan passa på VWn.
Vill minnas att bromsklossar fr Saab ?? passar 40 mm oken.
Kanske finns packningar på Biltema om man vet vad man letar efter.
Jag brukar leta slitdelar på AD-center,kanske beroende på att jag får verkstadsrabatten.
Dessutom är personalen kunniga.
Torslund

Inlägg av Torslund »

Csp har till 42 mm, typ 3 så jag provar dom denna gång som leverantör. Blev dyr bromsrenovering :) 600 kr. Ok no 2 har antagligen nya packningar så det var här förra ägaren lade av, nya skivor och en sida klar men så upphörde verksamheten :)
Kollade på ad center, kvalitets märken men dyra, behövs verkstadsrabatt om man handlar där. Men många gånger kan det löna sig ändå för det håller längre.
Torslund

Inlägg av Torslund »

Så nya packningar framme, första slank i som det skulle. Andra med. Men sen :( dammpackningen, den ena som den ska, den andra nä. Fjädern i den första var av tråd och slank på plats, den andra var av en bred platt tråd. Så bred att den poppa ur. Efter ett tag så taog jag fram bänkslipen och drog ner den till hälften, då slank den på plats. Dit med nya nipplar, jo visst, bottnar i muttern innan konan bottnar. Dit med dom gamla, lagom snygga efter rörtång :)
Dit med oken och klossar, lufta. Sen går man ett var och käner på skivor och trummor, va en skiva sitter fast. Väck med oket in på bänken och provtrycka. Inget fel, rör sig precis som den ska. Dit med ok, klossar, lufta, sitter fast. Känner på klossarna, yttre fast. Bort med den, raspa ner lite på tjocklek, Dit med den, skivan rör sig inte??????????
Bort med klossen och känn på skivan, rör sig inte??? Bort med oket, skivan rör sig.
Så när man vet vad manska titta efter så ser man det, antingen sitter oket för djup eller skivan för grunt. Men oket lägger sig på skivan och när man drar bultarna så trycker oket mot skivan så den blir stum. Bredda spåret i oket? Kolla att lagret i skivan sitter rätt?
Har haft många bilar men ingen som jävlas som denna. Döper aldrig föremål men denna bil förtjänar namnet, Mot alla vindar.
Skriv svar