texasaircooled?
Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
texasaircooled?
Kan det här paketet vara nåt att ha? Prismässigt känns det rätt OK om allt man behöver är med där? Vad behöver göras i övrigt med blocket? Vad kan man förvänta sig för prestanda med ett sånt bygge? Kan jag plocka ihop motsvarande delar här hemma i sverige (eller nån annanstans) för samma eller mindre pengar? Hade ju inte skadat med ännu större cylindervolym men nu fanns det inte att tillgå här.
http://www.texasaircooled.com/catalog/S ... 0.5mm.html
http://www.texasaircooled.com/catalog/S ... 0.5mm.html
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Re: texasaircooled?
Som tipps skulle jag hålla mig borta från gjutna vevaxlar.
Bättre med kina smidda än dessa scat gjutna vad jag lärt mig å förstå.
med orginal slaglängd och orginal liknande toppar så kan du förvänta dig 90-120. Med portning och detalj arbete så runt 150-200hk..
Bättre med kina smidda än dessa scat gjutna vad jag lärt mig å förstå.
med orginal slaglängd och orginal liknande toppar så kan du förvänta dig 90-120. Med portning och detalj arbete så runt 150-200hk..
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
Okej, misstänkte att det fanns en anledning till vad jag kände var ett bra pris =)
Läste att man måste borra upp blocket också när man monterar större cylindrar?
Förgasare måste man också anpassa antar jag? Ett paket på samma sida med dubbla förgasare kostade samma pengar som det här kitet ungefär, då är man uppe i en drös tusingar bara där + arbete på blocket. Vad mer?
Läste att man måste borra upp blocket också när man monterar större cylindrar?
Förgasare måste man också anpassa antar jag? Ett paket på samma sida med dubbla förgasare kostade samma pengar som det här kitet ungefär, då är man uppe i en drös tusingar bara där + arbete på blocket. Vad mer?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
-
- Moderator
- Inlägg: 8348
- Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
- Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
- Kontakt:
Re: texasaircooled?
ska du bearbeta blocket kan du lika gärna bygga en 1914/1915 (94mm)
och...
ska det bearbetas så kan du räkna med en AR-borrning samt att du kan ta upp för fullflödesfilter på en gång...
har du std slaglängd måste du "bara" borra upp cylinderhålen.
Glöm inte att du bör ha ett 8-stiftat svänghjul samt en bättre koppling.
och...
ska det bearbetas så kan du räkna med en AR-borrning samt att du kan ta upp för fullflödesfilter på en gång...
har du std slaglängd måste du "bara" borra upp cylinderhålen.
Glöm inte att du bör ha ett 8-stiftat svänghjul samt en bättre koppling.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite
(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
Men man behöver inte bearbeta blocket för det kitet jag länkade till?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
-
- Moderator
- Inlägg: 8348
- Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
- Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
- Kontakt:
Re: texasaircooled?
största du kan nå utan att bearbeta blocket är 1641
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite
(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
Okej, jag får grotta ner mig lite mer i det här senare. Tänker mig att jag ska fräscha upp min nuvarande motor lite snabbt bara och sen köpa en annan som jag kan få lite mer sprutt på. Hade såklart vart skitkul med snurrbo men det måste vara besiktningsbart tycker jag.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
-
- Moderator
- Inlägg: 8348
- Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
- Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
- Kontakt:
Re: texasaircooled?
tyvärr är det i princip omöjligt att "fräscha upp lite snabbt" då de flesta motorer här i landet är 40+ år gamla och har slitna lagerlägen, dvs bör AR-borras. ska man göra det kan man lika gärna ta upp för större cyl när man ändå håller på...
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite
(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
Nu ska du inte va sån! =)
Med "fräscha upp lite snabbt" menar jag typ, byta olja och justera tändning så jag någorlunda tryggt vågar ge mig ut på vägarna i sommar och sen förhoppningsvis har en roligare motor till nästa säsong. Har redan bytt alla tänddelar och lite sånt där och hade inte tänkt ta isär motorn. De tål ju en hel del stryk och min motor är (såvitt jag förstått) inget vidare utgångsläge iom enkelport så behöver oavsett ett annat objekt.
Med "fräscha upp lite snabbt" menar jag typ, byta olja och justera tändning så jag någorlunda tryggt vågar ge mig ut på vägarna i sommar och sen förhoppningsvis har en roligare motor till nästa säsong. Har redan bytt alla tänddelar och lite sånt där och hade inte tänkt ta isär motorn. De tål ju en hel del stryk och min motor är (såvitt jag förstått) inget vidare utgångsläge iom enkelport så behöver oavsett ett annat objekt.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
-
- Moderator
- Inlägg: 8348
- Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
- Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
- Kontakt:
Re: texasaircooled?
tribaliztic skrev:Nu ska du inte va sån! =)
Med "fräscha upp lite snabbt" menar jag typ, byta olja och justera tändning så jag någorlunda tryggt vågar ge mig ut på vägarna i sommar och sen förhoppningsvis har en roligare motor till nästa säsong. Har redan bytt alla tänddelar och lite sånt där och hade inte tänkt ta isär motorn. De tål ju en hel del stryk och min motor är (såvitt jag förstått) inget vidare utgångsläge iom enkelport så behöver oavsett ett annat objekt.
Ah, du menar "service"

och enkelportare kan vara mysiga maskiner, har ju min 1500 enkelportare som det sitter 1600 cyl på (passar rakt på) och den är riktigt nice att köra med... dvs en 1600 enkelport

Ja, den är hyffsat "slut", men går alltid... har kört ~3000 mil med den maskinen och den tuffar snällt på
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite
(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
Ja, har också hört att 1600 passar rakt på, känns dock lite halvdant att lägga ner allt det arbetet för en sån pass liten ökning i volym.
Får nog ta och köpa några trisslotter eller nåt så jag kan köpa lite mer färdiga prylar, har ingen möjlighet att borra osv i blocket själv.
Får nog ta och köpa några trisslotter eller nåt så jag kan köpa lite mer färdiga prylar, har ingen möjlighet att borra osv i blocket själv.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
-
- Moderator
- Inlägg: 8348
- Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
- Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
- Kontakt:
Re: texasaircooled?
kan säga att jag på "skoj" bänkade min 1500 med 1600 cyl i somras, fick 49 hk ur den 
en 1500 ska ge 45, en 1600 enkelport (satt i vissa bussar) ska ge 47... jag har 49...
eller lite enkel matte...
(49-45)/45 = 4/45 = 0,0888888889 ~ 0,09.
Alltså gav de ( i mitt fall ) en drygt 9%-ig effektökning.
om man ska "tro" på att den en gång gav 45hk så motsvarar steget upp till 47 hk 4.444% effektökning vilket faktiskt är en hel del procentuellt räknat.
många tror att man enkelt kan vrida ut 80-90 hk ur en maskin. vi pratar då om en ökning av effekten med drygt 100% vilket är en satans massa.
Jag har inte en aning om vad det är för kamaxel i denna spis, men det är en fruktansvärt mysig motor att köra med.

en 1500 ska ge 45, en 1600 enkelport (satt i vissa bussar) ska ge 47... jag har 49...
eller lite enkel matte...
(49-45)/45 = 4/45 = 0,0888888889 ~ 0,09.
Alltså gav de ( i mitt fall ) en drygt 9%-ig effektökning.
om man ska "tro" på att den en gång gav 45hk så motsvarar steget upp till 47 hk 4.444% effektökning vilket faktiskt är en hel del procentuellt räknat.
många tror att man enkelt kan vrida ut 80-90 hk ur en maskin. vi pratar då om en ökning av effekten med drygt 100% vilket är en satans massa.
Jag har inte en aning om vad det är för kamaxel i denna spis, men det är en fruktansvärt mysig motor att köra med.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite
(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
Det KÄNNS ju som det är typ 200 hästar i motorn iaf =) Jag tänker mig mest att om jag ändå ska renovera "på riktigt" kan jag lika gärna stoppa i roligare prylar. Prisskillnaden verkar inte vara så brutalt stor.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Re: texasaircooled?
haha. o där slutar allmän väg. Välkommen till trimträsket haha.
Det är ju det som är de farliga som gör de så lätt att gå ner sig. Priskskillnaden mellan orginaldelar och betydligt trevligare delar är ju inte astronomiska på något sätt. Då blir de väldigt lätt att man köper sig en smidd motviktsvev istället för en original. Ska man ändå "däcka" blocket kan man lika gärna ta upp för större cylindrar. Behöver man nya cylindrar e de ingen skillnad på priset beroende på om de e original diameter eller 94 osv osv.
Men jag lovar det kan sticka iväg ändå.
Är du ändå lite nellad så slunga iväg ett mail till eightsecbug@spray.se o be om gubbens telefonnr, snacka med honom o fråga vad han skulle ta för ett kitt liknande det du tittat på fast ihop-plockat med bättre delar.
sen kan du ju fråga martin om o bearbeta ett block åt dig. carlssonmartin@telia.com
ska du ha större cylindrar får du även tänka på att du behöver ha kört upp topparna för sen passar inte dom längre med större cylinderdiameter.
Det är ju det som är de farliga som gör de så lätt att gå ner sig. Priskskillnaden mellan orginaldelar och betydligt trevligare delar är ju inte astronomiska på något sätt. Då blir de väldigt lätt att man köper sig en smidd motviktsvev istället för en original. Ska man ändå "däcka" blocket kan man lika gärna ta upp för större cylindrar. Behöver man nya cylindrar e de ingen skillnad på priset beroende på om de e original diameter eller 94 osv osv.
Men jag lovar det kan sticka iväg ändå.
Är du ändå lite nellad så slunga iväg ett mail till eightsecbug@spray.se o be om gubbens telefonnr, snacka med honom o fråga vad han skulle ta för ett kitt liknande det du tittat på fast ihop-plockat med bättre delar.
sen kan du ju fråga martin om o bearbeta ett block åt dig. carlssonmartin@telia.com
ska du ha större cylindrar får du även tänka på att du behöver ha kört upp topparna för sen passar inte dom längre med större cylinderdiameter.
-
- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 14 mar 2013, 19:13
- Ort: Gotland
Re: texasaircooled?
hehe, som läget är nu har jag knappt råd med de typ 1500:- som jag lagt ut på delar till elsystemet + baklyktor och backspeglar. Dock försöker jag få lite koll tills det är läge att uppgradera.
Tack för tipsen, ska kolla upp det där när det blir dags!
Tack för tipsen, ska kolla upp det där när det blir dags!
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?