Bromslös bak.

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Björn J.

Re: Bromslös bak.

Inlägg av Björn J. »

Gjorde en avluftning nyss, avluftaren funkar bra, har nog bytt nästan all bromsvätska i den bakre delen av systemet.
Det var en hel del luft i systemet, en massa små luftbubblor, tycktes aldrig ta slut.
Kan väl säga som så, att dom 169kr som den där pneumatiska avluftaren kostar var väl investerat, kanske inte så där jättehög kvalitet, men den funkar till hobbyändamål.
Pedalen tar högt upp, och det går att låsa bakhjuen vid 20km/h, allt är bra!
Har återigen kollat runt hbc och på golvet runt pedalstället, inget söl där. Möjligen kan båda slangarna som går från behållaren ner till hbc vara litet fuktiga, ja det är slang-rör-slang... Möjligen byter jag dessa.

Men detta känns som om det var en symtomatisk behandling, känns inte som om jag hittat den verkliga orsaken rill felet.
Men det är kanske en läcka innan förgreningen till bakhjulen, eftersom det var luft på båda sidorna.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

runt den förgreningen verkar det som att luft kan åka omkring. Jag luftade manuellt i timmar (!!!!) innan jag gav upp och skaffade en pneumatisk luftare. Klart på 2 min!
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Torslund

Inlägg av Torslund »

Vaar med om att en cylinder bak sög in luft men var tät för trycket. Kunde inte heller bli av med bubblor och långt slag i pedalen. En ny cylider och den vart tipp topp.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Torslund skrev:Vaar med om att en cylinder bak sög in luft men var tät för trycket. Kunde inte heller bli av med bubblor och långt slag i pedalen. En ny cylider och den vart tipp topp.
Jag körde några km idag, och det verkar som trycket håller. Men jag är medveten om detta och ser vad som händer nästa gång... Skall ju beställa litet prylar från Up-North så det kanske blir såväl förgreningen som cylindrar, och kanske bromsbackar med monteringssatser när jag ändå håller på...
VW Buggy 1600 -68.
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

Vilken luftare är det ni pratar om? Det verkar finnas fler att välja på =)
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

tribaliztic skrev:Vilken luftare är det ni pratar om? Det verkar finnas fler att välja på =)
Kolla Magoos länk längre upp i tråden, den billigaste tryckluftsanslutna luftaren för 169kr.
VW Buggy 1600 -68.
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

se till att backarna bak är rätt justerade, annars kommer bromsverkan vara dålig där.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

Björn J. skrev:
tribaliztic skrev:Vilken luftare är det ni pratar om? Det verkar finnas fler att välja på =)
Kolla Magoos länk längre upp i tråden, den billigaste tryckluftsanslutna luftaren för 169kr.
Hm, den länken missade jag visst, sorry :roll:
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Skriv svar