tips ang byte av huvudbromscylinder?

Allt som har med broms och hjul/fälgar/däck att göra

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

tribaliztic

tips ang byte av huvudbromscylinder?

Inlägg av tribaliztic »

Jag tänkte ge mig på att byta HBC, den gamla ser tråkig ut och en ny kostar ju inte så många kronor. Några tips runt detta? Nåt mer jag bör göra i samma veva eller så?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Björn J.

Re: tips ang byte av huvudbromscylinder?

Inlägg av Björn J. »

Ta ur förarsätet, ratten och pedalstället. Sedan lyfter du bilen och tar bort vänster fram- och bakhjul(!) (för att kunna lossa på kopplingsvajern). Skruvskallarna bakom pedalstället kan behöva förberedas med rostlösningsvätska.

Jag bytte samtidigt slangar och rör till bromsvätskebehållaren, och även den! Som jag flyttade till ett mer lättillgängligt ställe. Sedan fick jag ju byta slangar och rör fram, och hade innan detta även ersatt oken och skivorna med nya prylar.

Passa på och fixa till bromsarmen, den som går in i cylindern, litet rostlösningsvätska och ett gängsnitt gör underverk.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Ja, se till att du inte har ryggskott innan denna operation, det krävs en del ålande på durken i sittbrunnen för att komma åt pedalställ och hbc.
VW Buggy 1600 -68.
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

wtf, ta ur pedalstället?? Och stol? Jag tror jag försöker utan, det var inget roligt att få dit stolen från början, gjorde en latmansinstallation med ett gäng brickor/muttrar som distanser. "Får göra det klokt senare" men jag är inte sugen på att "senare" är redan nu...

Nytt kärl har jag, från en våffla, som tydligen ska passa direkt på hbc:n, får se hur det går.
Vad är ett "gängsnitt"?
/Fredrik
kg-student

Inlägg av kg-student »

Gängsnitt är det som gängar "skruvar"(dvs utvändiga gängor). Motsvarigheten(invändiga) heter gängtapp till "muttrar".
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

kg-student skrev:Gängsnitt är det som gängar "skruvar"(dvs utvändiga gängor). Motsvarigheten(invändiga) heter gängtapp till "muttrar".
Jag tycker nog att tryckstångens skruv har en utvändig gänga förstås, iallafall så fassade ett gängsnitt bra där... M8 om jag inte minns fel.
VW Buggy 1600 -68.
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

Ok, får se hur det ser ut, finns nog nåt sånt där i garaget om det skulle behövas.
/Fredrik
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bakom pedalstället sitter det ju två skruvskallar, dessa är till de båda skruvarna som håller hbc fast i plattans framstam. Det är klart att det kanske går att få loss dessa med en ledad ringnyckel utan att ta ut pedalstället, eller kanske med hylsa, kardanknut och lång förlängare... Sedan får du ligga dubbelvikt som en cirkusarrist i förarstolen för att komma åt... Om du nu inte är en välväxt dvärg på 87,5 cm... Mörkt som i en strömlös kolgruva är det där längst fram under rattstången är det också...
Nä bort med ratten, ut med sätet, ut med pedalstället, upp med bilen och ta av vänster famhjul också, då är grejerna serverade ganska så lättåtkomligt... Ganska...
VW Buggy 1600 -68.
Moondrip
Kontakt:

Inlägg av Moondrip »

Hehe like a glove
Gammalt jävla skit
tribaliztic

Inlägg av tribaliztic »

Jag låg på rygg i sätena halva förra våren och drog el så det borde gå att komma åt det här också tycker jag. Får ta en titt nån dag när jag får en minut över...
/Fredrik
gotim92

Inlägg av gotim92 »

Skakar igång tråden och lägger en fråga här istället för att starta en ny.

HBC kommer i lite olika former och storlekar, jag har skivor fram och trummor bak (69ans platta) och kollade då på denna: http://www.classicvw.se/huvudbromscylin ... cts_id/145
(19mm)
Sen för att förvirra det hela har dom ju en till: http://www.classicvw.se/huvudbromscylin ... ts_id/4048
(20.6mm)

Rätta mig i mina tankegångar :shock: . Större cylinder= högre pedaltryck och kortare slaglängd.
Nu skiljer det inte våldsamt mycket i storlek men vill ändå ha det på det klara varför jag väljer den ena framför den andra.
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.
kg-student

Inlägg av kg-student »

Jag håller med dig där, men jag tror den större är för uppgraderade bromsar. Jag har den liggande för jag tänkte montera den och få kortare slaglängd få bromsarna, med vetskapen/tron att högre bromstryck krävs i stället. Större mängd olja pressas ut ur HBC iom större diameter, men vad det egentligen leder till vet jag inte ännu.
Hypotes nr 2 är att det kan handla om mindre för skivor fram o trummor bak resp större för skivor runt om.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Hypotes 2, tror jag på, det var en sådan jag köpte.
VW Buggy 1600 -68.
gotim92

Inlägg av gotim92 »

Björn J. skrev:Hypotes 2, tror jag på, det var en sådan jag köpte.
Större area i HBC för större bromsok/skivor med tanke på mångden olja som krävs.
Jaja, nu är det beställt en av varje så ska det testas vilken som passar bäst. Tycker det skulle kännas skönt med kortare slaglängd men är lite orolig för hur bromskraften fördelas fram/bak på den större. Det återstår att se.
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag köpte av Clasic Up-North.
Jag valde efte årsmodell, och att jag enligt pappren har en typ1 med 1500-motor, således med skivor fram och trummor bak. Så jag valde en likadan, eller iallafall snarlik. Och den funkar ju hra.
VW Buggy 1600 -68.
Skriv svar