Kan man få ut 108hk ur en 1600 som inte är turbomatad? o.O

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Snoogiloo

Kan man få ut 108hk ur en 1600 som inte är turbomatad? o.O

Inlägg av Snoogiloo »

Tjenare!

Köpte i mellandagarna en kortad -67a av en släkting med en 1300 besiktningsmotor och en 1600 med dubbla webrar som han påstår levererar 108hk. Jag har inte varit och hämtat den ännu men har kollat runt lite på nätet och det verkar rätt så omöjligt att få upp en 1600 i den effekten utan turbo?

Har jag fel eller är det en enormt modifierad motor jag har fått tag på? :P
Är det något man brukar kunna kolla efter på utsidan av motorn som är standard procedur vid trimning av dessa motorer?

Kan tyvärr inte komma åt buggyn förän marken börjar bli lite fastare och fri från snö här nere i södern så det dröjer ett litet tag till :)
Björn J.

Re: Kan man få ut 108hk ur en 1600 som inte är turbomatad? o

Inlägg av Björn J. »

Hej!
Välkommen hit!
Det låter som om det är en 100%ig effektökning. 1600-motorerna gav väl omkring 54hk.

Till att börja med så måste en sådan motor ha dubbla förgasare, dom är ju lätta att se. Sedan kan man misstänka att den har en vass kam, den syns ju inte... Och om det nu hade gått att få ut den effekten utan turbo så misstänker jag en sådan motor blir svårkörd i trafik.
En gång för väldigt längesedan hade jag en 1302 med en något nedtrimmad rallymotor, kan minnas fel, men jag tror den var på omkring 75Hk, den var litet nervös i stadstrafik...
En buggy väger ju inte så mycket, så man behöver inte så himla mycket effekt.

Men motorexpertisen här ger säkert bättre svar.
Till att börja med kan du ju ta några bilder och lägga upp här...
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Snoogiloo

Inlägg av Snoogiloo »

Tack för svar!

Ja kammar antar jag är utbytta isåfall, tänkte mer om där va nån svag detalj som syntes uteifrån som man brukar byta ut pga hållbarhet eller liknande då det som sagt är en jäkla uppgradering från original.

Bilen står intryckt i ett hörn i en maskinhall och 1600 motorn har en del bråte över sig tyvärr. Men jag ska försöka få lite bilder på den när jag kommer dit om nån dag :)

Men då kan jag tänka mig att 108hk är tagit från nånstans där solen inte lyser ;)
Får se hur den går när den är utplockad och fått den igenom besiktningen helt enkelt!
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

108 hk ur en 1600?
Jag har lite över det (bevis i bromsbänk) med 127 hk, fast det är ingen 1600 längre ;)
1915 med motviktsvev, dubbla weber40, w125 kam och portade toppar.

uppemot 80 hk går väl att få ut har jag "hört", men på bekostnad av körbarhet och livslängd.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Rydh

Inlägg av Rydh »

Det är ju inte då extremt, per liter räknat är det ju bara marginellt mer än Magoo's motor

//Rydh
Bild
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se
mettis

Inlägg av mettis »

-Inga problem - men det är varken enkelt eller billigt.....
Beetle-Cup åkarna (begränsad motor till 1600:a) där låg dom bästa på ca 130 Hkr.

Men, en motor ger ju inte så mkt högre effekt på samma varv (som original), kan tänka mig att det infaller vid 6-7000Rpm ?
Antar att din motor/bil blivit körd i bromsbänk eller rullande landsväg för just den effektuppgiften ?
-Hoppas att allt är i samma skick som då ;-)

PS Jag har ett avskräckande(?) exempel här; https://www.youtube.com/watch?v=QGg0LcYaMsQ
fick för mig att hårdtrimma en 1200:a cc motor - går väl bra...Men bara mellan 6-8000Rpm ;-?

Här är en 1600:a, fast med 88mm cyl (1679cc) "junkmotor" som jag sålde för 4000Kr, efter denna video i annons...
https://www.youtube.com/watch?v=TM7DVp8asiQ DS
Senast redigerad av mettis den 25 jan 2016, 18:46, redigerad totalt 2 gång.
Snoogiloo

Inlägg av Snoogiloo »

Har tyvärr inte hunnit dit o få fram nån mer info om motorn.
Vad som är gjort med motorn är där ingen i släkten som vet/kommer ihåg då den köptes trimmad.
Tanken är att jag ska få igång den när våren närmar sig och köra den på rullande landsväg hos en bekant så får vi se vad den presterar!

Står i valet om jag ska turbomata eller inte. Isf blir det dubbla modell jättesmå turbos just för att jag alltid velat köra dubbelturbo på nån bil haha.
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

mettis skrev:-Inga problem - men det är varken enkelt eller billigt.....
Beetle-Cup åkarna (begränsad motor till 1600:a) där låg dom bästa på ca 130 Hkr.
Men frågan är om den är gatvänlig ;)
jag är skeptisk, men ser mig gärna överbevisad :D
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Skriv svar